KOTA KINABALU: Jenazah bekas Yang di-Pertua Negeri Sabah, Tun Sakaran Dandai selamat dikebumikan di Makam Pahlawan, di Masjid Negeri, Kota Kinabalu, pagi tadi.

Jenazah Tun Sakaran disemadikan pada sekitar 11.45 pagi, mengikut prosedur operasi standard (SOP) COVID-19.

Turut hadir dalam upacara pengebumian pagi ini ialah Yang Dipertua Negeri Sabah, Tun Juhar Mahiruddin; Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Hajiji Noor; Menteri Pembangunan Masyarakat dan Kesejahteraan Rakyat Sabah, Shahelmey Yahya; dan Bekas Ketua Menteri Sabah, Shafie Apdal.

Allahyarham yang juga bekas Ketua Menteri Sabah dilapor meninggal dunia sekitar jam 6 pagi tadi dan perkara itu disahkan oleh anaknya, Datuk Seri Nasir Sakaran.

BACA: Tun Sakaran meninggal dunia akibat jangkitan COVID-19

BACA: Tun Sakaran tokoh pemimpin disegani - PM Ismail Sabri

Belasungkawa | Tun Sakaran Dandai, 91 tahun, meninggal dunia


Terdahulu, Sakaran, 91 tahun, dilaporkan telah dimasukkan ke Hospital Gleneagle Kota Kinabalu sejak 18 Ogos lalu selepas dijangkiti COVID-19.

Bagaimanapun, keadaan beliau dikatakan mula menunjukkan perkembangan positif selepas itu sebelum dilaporkan meninggal dunia pagi ini.

Sakaran, yang berasal dari Semporna, telah berkhidmat sebagai Yang Dipertua Negeri Sabah ke-8 bermula 1 Januari 1995 hingga 31 Disember 2002.

Beliau sebelum itu pernah menjadi Ketua Menteri Sabah ke-8 pada 1994.

Semalam, rakyat Sabah turut dikejutkan dengan berita pemergian Allahyarham bekas Timbalan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Lajim Ukin yang dilaporkan meninggal dunia akibat COVID-19.