GEORGE TOWN: Sebanyak 103 notis saman dikeluarkan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Pulau Pinang terhadap pemandu kenderaan, termasuk kenderaan berat serta penunggang motosikal atas pelbagai kesalahan lalu lintas, dalam operasi penguatkuasaan di Jalan Sepoy Lines, di sini, pada Sabtu.

JPJ dalam kenyataan memaklumkan antara kesalahan yang dikesan ialah tiada lesen memandu, Lesen Kenderaan Motor (LKM) tamat tempoh, tiada insurans, tiada lesen memandu kenderaan barangan (GDL) dan lain-lain kesalahan teknikal.

"Selain operasi penguatkuasaan itu, Unit Operasi JPJ Pulau Pinang turut menjalankan Ops Khas e-panggilan di empat lokasi, iaitu berhampiran Sunway Carnival Mall Seberang Jaya dan Penang Sentral di Seberang Perai dan Queensbay serta Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas (LTABL) di bahagian pulau.

"Dalam operasi itu, sebanyak 73 buah kenderaan persendirian telah diperiksa dan dikenakan tindakan atas kesalahan menghalang lalu lintas, cermin gelap selain tidak memaparkan pelekat e-panggilan dan meletakkan kenderaan di kawasan yang tidak dibenarkan," menurut kenyataan JPJ itu.

Justeru, JPJ mengingatkan supaya semua pemandu e-panggilan, supaya mematuhi setiap peraturan ditetapkan bagi menjamin keselamatan dan keselesaan pengguna.

Sementara itu, dalam satu lagi operasi berasingan di LTABL malam tadi, JPJ telah mengambil tindakan terhadap sebuah kenderaan persendirian selepas dikesan menawarkan perkhidmatan kereta sewa haram atau 'ulat'.

Hasil pemeriksaan mendapati, pemandu terbabit mengambil penumpang dari lapangan terbang untuk ke Tanjung Bungah dengan bayaran RM70 dan susulan itu, JPJ mengambil tindakan dengan menyita kenderaan itu mengikut Seksyen 16 Akta Pengangkutan Darat 2010.

Sabit kesalahan bagi kesalahan itu boleh dikenakan hukuman denda tidak kurang RM1,000 dan tidak lebih RM10,000 atau penjara tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya sekali.

-- BERNAMA