KUALA LUMPUR: Umat Islam di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan diminta mengambil peluang membayar zakat bagi tahun 2021 yang akan berakhir pada Jumaat (31 Disember).

Pengerusi Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (PPZ-MAIWP), Datuk Seri Syed Ali Syed Abbas Al-Habshee berkata, individu, sektor korporat dan mereka yang layak untuk membayar zakat serta bermastautin di Wilayah Persekutuan disyorkan membuat pembayaran tersebut di mana-mana kaunter PPZ-MAIWP yang berdekatan.

Jelasnya, pembayar zakat juga boleh membayar zakat menerusi talian www.zakat.com.my, aplikasi MyZakat, kaunter zakat digital, kaunter bergerak, Ride2U, perbankan internet dan ejen-ejen PPZ-MAIWP.

"PPZ-MAIWP menyasarkan jumlah zakat pada tahun ini adalah sebanyak RM800 juta dan kutipan tersebut akan diagihkan kepada MAIWP untuk disalurkan kepada golongan asnaf serta mereka yang memerlukan.

"Pada tahun 2020, jumlah kutipan zakat okeh PPZ-MAIWP adalah sebanyak RM756 juta, meningkat 11 peratus berbanding tahun sebelumnya. Ia merupakan peratusan kedua tertinggi sejak PPZ beroperasi selama 30 tahun," katanya dalam catatan terbaharu di laman Facebook miliknya pada Khamis.

BACA: YEZ 2021: PPZ-MAIWP sasar kutipan zakat RM800 juta

BACA: 
Pusat Pungutan Zakat MAIWP perjelas kekeliruan 'tak bantu mangsa banjir'

Dalam pada itu Syed Ali melahirkan keyakinan penuh penurunan kes penularan COVID-19 dan pengaktifan semula sektor ekonomi di negara ini akan membuka lebih peluang kepada pembayar zakat untuk menunaikan salah satu daripada lima Rukun Islam.

"Pada kesempatan ini juga saya ingin mengingatkan bahawa banyak hikmah dan tujuan Allah mensyariatkan zakat.

"Antaranya ialah mengagihkan sebahagian kecil kekayaan daripada golongan yang berada kepada golongan yang kurang berada, membersihkan diri pembayar zakat, membersihkan dan menyuburkan harta pembayar zakat serta mewujudkan sifat bersyukur terhadap nikmat yang dikurniakan Allah S.W.T. di kalangan golongan yang berada.

"Selain itu ia turut mengurangkan perasaan iri hati di kalangan yang kurang bernasib baik, mewujudkan perhubungan antara hamba dengan Allah di samping perhubungan antara manusia dengan manusia, memberi peluang kepada golongan hartawan untuk beribadat dalam bentuk mengeluarkan zakat daripada harta mereka dan mewujudkan kesatuan di kalangan masyarakat Islam dalam urusan ekonomi dan kewangan yang diredhai Allah," ujarnya.

Tambahnya, zakat turut melahirkan rasa tenang dan tenteram dalam hati dan jiwa pembayar zakat.

Pemangku Ketua Pegawai Eksekutif PPZ-MAIWP, Abdul Hakim Amir Osman sebelum ini berkata, pihaknya menerima pembayaran zakat perniagaan berjumlah RM12 juta dari 18 syarikat korporat menerusi Majlis Zakat Korporat 2021.

PPZ-MAIWP turut menyasarkan jumlah kutipan zakat tahun ini mencecah RM800 juta dan ia mampu dicapai dengan Kempen Year End Zakat 2021 (YEZ 2021).