SIBU: Seorang jurujual mengalami kerugian RM43,150 selepas terperdaya dengan tawaran kerja sambilan secara dalam talian yang menjanjikan komisen lumayan.

Ketua Polis Daerah Sibu ACP Zulkipli Suhaili berkata pada akhir September lepas, mangsa berusia lingkungan 20-an itu telah menerima tawaran kerja melalui aplikasi WhatsApp yang menjanjikan komisen sebanyak lima kali ganda.

Beliau berkata mangsa terus berhubung dengan suspek melalui aplikasi Telegram dan menyerahkan maklumat peribadi seperti nombor akaun bank dan telefon.

"Suspek telah memberikan pautan jualan barangan dan mengarahkan mangsa untuk menyelesaikan 34 tugasan dengan perlu menekan simbol like, seterusnya mangsa dikehendaki membuat pembayaran barangan ke dalam akaun diberikan suspek bagi barangan yang di like oleh mangsa sendiri. Bagi mendapatkan komisen dijanjikan mangsa telah menurut semua arahan dengan membuat pindahan wang.

"Bermula dari 28 hingga 29 Okt mangsa telah membuat 17 kali pindahan wang ke dalam tujuh akaun bank tempatan bagi tujuan melengkapkan tugasan untuk mendapatkan komisen dijanjikan. Mangsa dimaklumkan komisen akan dikreditkan ke dalam akaun dalam tempoh dua hingga tiga jam," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Zulkipli berkata mangsa yang menyedari dirinya telah ditipu apabila mendapati tiada komisen dikreditkan ke dalam akaun terus membuat laporan polis di IPD Sibu pada 31 Okt lepas dan Bahagian Siasatan Jenayah Komersil IPD Sibu telah membuka kertas siastan di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan.

-- BERNAMA