Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Kelantan menggariskan langkah persediaan holistik yang lebih rapi untuk mendepani kemungkinan banjir pada musim tengkujuh.

Selain daripada memperkenalkan beberapa langkah baharu, JBPM Kelantan juga memberi lebih fokus terhadap kawasan Hulu Kelantan seperti Gua Musang, Kuala Krai, Jeli dan Rantau Panjang.

Pengarah JBPM Kelantan, Azmi Osman menegaskan langkah-langkah pengurusan bencana yang baharu ini amat penting dengan mengambil kira bah luar biasa yang berlaku hujung tahun lalu.

"Kita memberi fokus kepada 'respon time' dari segi bantuan, maksudnya selama ini kalau kita memohon bantuan mungkin dari segi keanggotaan, kekangan peralatan, jalan perhubungan , proses bantuan lewat sampai dengan tempat yang dipohon," kata Azmi.

Tambahnya, terdapat seramai 595 anggota bomba bersama 280 anggota sukarela dan 58 buah bot akan ditempatkan di setiap daerah bagi urusan menyelamat mangsa banjir di Kelantan.

Pada Disember tahun lalu, banjir besar yang melanda negeri ini disifatkan sebagai antara yang terburuk dalam sejarah negara.

Kerugian segenap aspek infrastruktur dan aset awam akibat bencana itu dianggarkan sekitar RM200 juta.