KEPALA BATAS: Kerajaan digesa menanggani secara serius isu kartel bukan sahaja dalam industri padi dan beras negara tetapi juga melibatkan kartel daging, ayam telur dan gula.

Pengerusi Task Force (Kluster Makanan) NACCOL, Datuk Syed Abu Hussin Hafiz Syed Abdul Fasal berkata, tindakan kartel yang cuba mengaut keuntungan menyebabkan ketidakstabilan ekosistem harga padi dan beras serta barangan keperluan lain ketika ini.

Syed Abu Hussin berkata, sikap tamak dan haloba kartel tersebut menyebabkan negara dan rakyat menjadi mangsa kepada krisis ketiadaan beras tempatan dalam pasaran.

“Dalam libat urus yang saya laksanakan, jelas kartel sedang mempengaruhi pesawah- pesawah menawarkan dengan harga yang lebih mahal dan dalam masa sama menekan di peringkat pengguna dengan menjual pada harga lebih mahal.

“Kerajaan tertekan. Jadi, bagaimana nak menyelesaikan masalah kartel ini?  Kerajaan juga yang ada kuasa dari segi undang undang untuk menyelesaikan masalah ini.

“Justeru, kerajaan kena serius untuk mengambil tindakan kepada kartel , kerajaan kena serius ambil tindakan kepada kartel,” kata Syed Abu Hussin Hafiz.

Beliau berkata demikian pada sidang media pada majlis berbuka puasa Penggerak MADANI Zon Utara di sini, pada Sabtu.



Dalam masa sama, Ahli Parlimen Bukit Gantang itu berkata, beliau tetap berpegang kepada cadangannya supaya beras putih MADANI dijual pada harga RM30 bagi setiap 10 kilogram.

Cadangan itu, katanya, dibuat selepas mengambil kira pandangan semua pihak berkepentingan yang terbabit dalam rantaian bekalan beras putih, termasuk pengilang, pesawah serta pengguna.

Justeru, jelas Syed Abu Hussin Hafiz, pihaknya akan akan membawa isu harga lantai padi pada mesyuarat NACCOL, pada 20 Mac ini dan mengesyorkan harga lantai padi dinaikkan daripada RM1,300 ketika ini kepada RM1,500 setiap tan.

Selain itu cadangan RM200 juga, ujar beliau, diberikan sebagai subsidi kepada petani untuk setiap tan padi bagi membolehkan mereka menampung kos pengurusan.