ALOR SETAR: Seramai 22 individu memanfaatkan kebenaran merentas negeri Kedah selepas ia beralih ke Fasa 4 Pelan Pemulihan Negara (PPN) awal bulan lalu, dengan mengadakan aktiviti kembara berbasikal.

Tiga pasukan memulakan pengembaraan tiga hari malam tadi, dijangka menempuh perjalanan sejauh hampir 800 kilometer dari sini ke Tanjung Piai di Johor.

Mereka mewakili kelab Jitra Cycling Team (JCT), Padang Terap Cycling Group (PTCG) dan Geng Kuala Cycling Club (GKCC), yang turut menyertai Komuniti Polis sejak setahun yang lalu.

Presiden GKCC Aziz Abdullah berkata, objektif utama kayuhan kali ini adalah untuk memupuk semangat ukhwah di kalangan peserta yang telah lama terjalin.

Di samping itu, dengan pemilihan lokasi dan jarak kayuhan berbeza dari kebiasaan, ia juga bermatlamat mendekatkan polis dan masyarakat menerusi sukan berbasikal.

Katanya, melalui kayuhan ini, mereka akan memberi penerangan kepada penduduk setempat tentang jalinan antara polis dan masyarakat agar indeks jenayah dapat dikurangkan.

Terdahulu, semua peserta yang berusia antara 14 tahun dan 50 tahun itu membuat persiapan dari segi mental dan fizikal, termasuk berlatih mengayuh selama sebulan untuk mendapat stamina.

Kumpulan berbasikal ini memulakan pengembaraan mereka di Dataran Alor Setar pada jam 10 malam tadi. - Foto Astro AWANI

Jelas Aziz, sebelum ini mereka pernah mencipta rekod melakukan kayuhan ke Teluk Senangin di Lumut, Perak dan KLCC di Kuala Lumpur.

"Kami akan cuba secepat yang mungkin. Kami akan minimakan rehat kami. Dijangka kami mungkin akan sampai ke Tanjung Piai tengah hari Ahad.

"Kami akan rehat lebih kurang tiga atau empat jam di Teluk Intan untuk kayuhan kali pertama, dan selepas itu kami akan sambung ke Melaka.

"Selepas tiga, empat jam di Melaka, kami akan langsung ke Tanjung Piai," katanya ketika ditemui malam tadi.

Sementara itu, Presiden Padang Terap Cycling Group merangkap Ketua Bahagian Pencegahan Jenayah dan Keselamatan (KBPJKK) Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Padang Terap, Inspektor Mohd Nazro Hissam Abdullah berkata, peluang seperti ini mendekatkan pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) dengan masyarakat.

Katanya, ini merupakan objektif utama kewujudan Komuniti Polis iaitu menarik golongan remaja untuk sama-sama mencegah jenayah di kawasan kejiranan.

"Golongan muda di Kedah ini ada aktiviti untuk dibuat selain daripada melepak tanpa tujuan. Hujung minggu pun kadang-kadang kita berbasikal.

"Maknanya, hampir setiap minggu, setiap malam, kita ada acara. Jadi, kita seru remaja-remaja ini untuk sertai kita," katanya.

Terdahulu, kumpulan ini dilepaskan di Dataran Alor Setar pada jam 10 malam.

Sepanjang kayuhan, mereka akan dibantu dengan kawalan marshal PDRM.