YAN: Kerajaan negeri Kedah akan mengadakan perbincangan dengan Kementerian Alam Sekitar dan Air (KASA) pada malam Khamis berhubung pelan pemulihan pasca bencana di daerah Yan dan Kuala Muda susulan kejadian kepala air dan tanah runtuh di sekitar kawasan Gunung Jerai.

Menteri Besar, Muhammad Sanusi Md Nor menyatakan perbincangan sama turut akan diadakan dengan beberapa kementerian lain dari semasa ke semasa termasuk Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA).

"Yang KASA ini di bawahnya ada (Jabatan Pengairan dan Saliran) JPS, selain agensi lain yang banyak (di bawahnya), khususnya berkaitan parit dan saliran yang (mana) melibatkan banyak sumber air dari Gunung Jerai.

"Kita minta KASA akan menjalankan pembaikan (seperti) jalan rosak, (selain) titi hayun yang putus itu, mungkin KASA (melalui Ketua Setiausaha Kementerian) akan beri pertimbangan untuk bagi bajet untuk kita baiki," katanya ketika ditemui media selepas menyerahkan Faedah PERKESO di salah sebuah rumah waris mangsa fenomena kepala air, di Kampung Sedaka, Yan pada Khamis.

Tambahnya, pihaknya akan mengarahkan pegawai-pegawai daerah yang terlibat iaitu Kuala Muda dan Yan, untuk menyediakan laporan bancian yang lengkap termasuk anggaran kerosakan yang berlaku.

Beliau turut menyatakan bahawa proses bancian berkenaan serta proses pemulihan di lokasi yang mengalami kerosakan akan mengambil masa yang lama.

Dalam perkembangan berasingan, Muhammad Sanusi menafikan bahawa kuari bijih besi di Tupah, menjadi punca utama kepada kejadian banjir yang berlaku di beberapa kawasan di Merbok.

BACA: Bencana Gunung Jerai: Mayat mangsa keempat ditemui di KEDA Sungai Udang

"Saya fikir kepala air datang dari puncak gunung, daripada atas, kuari ini duduk di bawah. Kalau nak kata, kuari ini punca (kepada) air (yang) meredah (ke) rumah orang apa semua itu, saya rasa tidak masuk akal, kepala air (itu) daripada atas," jelasnya.