KUALA LUMPUR: Lebih daripada seorang pegawai kanan Polis Diraja Malaysia (PDRM) dipercayai terlibat dalam aktiviti melindungi kegiatan haram di ibu negara, dedah Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Tan Sri Azam Baki.

Dalam satu sidang media pada Jumaat, beliau berkata, pihak SPRM tidak menolak kemungkinan itu selepas meneliti bukti dan keterangan yang diperolehi, susulan penangkapan seorang pegawai kanan dari Kuala Lumpur sebelum ini.

Selain itu beliau berkata, SPRM masih belum dapat menentukan jumlah suapan sebenar biarpun nilai rampasan sebelum ini mencecah RM1.2 juta.

“Saya percaya dia (pegawai yang ditahan) tidak bertindak keseorangan. Mungkin ada pegawai kanan (senior) lain yang turut terlibat.

“Walaupun kita telah merampas RM1.2 juta, kami ingin mengetahui jumlah sebenar. Kami juga sedang mengesan siapa yang pernah membayar saspek, dan orang lain yang telah menerima bayaran tersebut,” katanya lagi.

Azam berkata fokus siasatan ketika ini adalah mengenai jumlah wang yang telah diterimanya dan siapa yang memberikan suapan itu.

Sebelum ini, SPRM menahan seorang pegawai kanan polis dipercayai terbabit rasuah bagi melindungi aktiviti haram di sekitar Kuala Lumpur.

Lelaki berusia 40-an itu disyaki menerima suapan antara 2021 hingga 2024 daripada sindiket dalam bentuk tunai sebagai balasan melindungi aktiviti haram melibatkan perjudian, maksiat dan kumpulan gangsterisme di sekitar Kuala Lumpur.

Hasil penahanan ke atas suspek, SPRM turut menemukan sejumlah wang bernilai lebih RM1.2 juta hasil serbuan di beberapa premis milik suspek.