Enam lelaki dihadapkan ke Mahkamah Majistret Johor Bahru hari atas dakwaan merusuh dalam kejadian di Surau Austin Perdana, Jalan Austin Perdana pada 5 Mei lepas.

Tiada pengakuan direkodkan daripada kesemua tertuduh selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Salina Omar.

Tertuduh Toh Chai Eun, 29, Nor Hadzman Hashim, 45, Norfriandika Kusuma Irfandi, 22, Robert Anak Bajak, 36, Hazlan Masahat, 55 dan Muhamad Akhmarul Amir, 22 dituduh bersama-sama dalam satu kumpulan dengan tujuan bersama mendatangkan kecederaan dan melaksanakan tujuan bersama dalam perhimpunan dan kekerasan.

Pendakwaan dikendali Timbalan Pendakwa Raya Muhammad Mohd Nasir dan kes disiasat mengikut Seksyen 147 Kanun Keseksaan dan jika disabit kesalahan dihukum penjara maksimum dua tahun atau denda atau kedua-duanya.

Mahkamah menetapkan 17 julai untuk sebutan semula kes.

Kes tersebut mendapat perhatian apabila video berdurasi lebih seminit tersebar menunjukkan seorang lelaki memandu laju berhampiran Surau Austin Perdana sebelum ditahan dan dipukul dipercayai akibat pemandu itu membunyikan hon ketika jemaah berkenaan.

Berikutan itu polis menahan empat lelaki di hadapan Surau Austin Perdana bagi membantu siasatan kes pukul pemandu kereta berkenaan.

Sementara itu di mahkamah berasingan, Majistret Siti Hajar Ali menetapkan 14 hari tarikh perbicaraan terhadap kes seorang jurujual wanita yang memandu secara melulu sehingga menyebabkan kematian lapan remaja berbasikal pada Februari lalu.

Tarikh berkenaan bermula antara 28 Ogos sehingga 7 Disember tahun ini bagi memanggil seramai 39 orang saksi kes.

Ia dicadangkan oleh pihak pendakwaan yang diketuai Pengarah Pendakwaan Negeri Johor, Roslan Mat Nor dan dibantu oleh Timbalan Pendakwa Raya, Muhammad Syafiq Mohd Ghazali.

Manakala keputusan dibuat selepas dipersetujui pihak pendakwaan dan pembelaan.

Tertuduh, Sam Ke Ting, 22 diwakili Peguam Faizal Mokhtar Dan Siti Hasmah Osman, Peguam Pemerhati Syarikat Insurans Progresif Insurans hadir pada prosiding itu turut ditemani ahli keluarganya.