JELI: Kerajaan Kelantan akan menganjurkan larian antarabangsa Jambatan Guillemard di Tanah Merah bagi menarik pelancong ke negeri itu sempena Tahun Melawat Kelantan 2024 (TMK 2024).

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan negeri Datuk Kamarudin Md Nor berkata larian berkenaan dijadual berlangsung pada Julai depan.

"Larian diadakan sempena genap 100 tahun usia jambatan kereta api bersejarah itu (Jambatan Guillemard) dan menjadi warisan yang terdapat di Kelantan untuk diperkenalkan khususnya kepada golongan muda dan pelancong asing.

"Program ini juga merupakan satu daripada acara pelancongan untuk kita mencapai sasaran 10 juta pelancong dalam dan luar negara berkunjung ke Kelantan tahun ini," katanya.

Beliau berkata kepada Bernama selepas Majlis Penutup Pesta Berakit Antara Jabatan Jajahan Jeli Sempena TMK 2024 di Gunung Reng di sini semalam.

Kamaruddin berkata pada masa ini proses penyelarasan bagi menjayakan larian itu sedang giat dilakukan kerajaan negeri bersama pihak berkepentingan.

"Jambatan ini mempunyai nilai sejarah kepada Kelantan dan Malaysia, malah perkhidmatan kereta api masih digunakan sehingga kini," katanya.

Sebelum ini, kerajaan Kelantan memperuntukkan RM3.3 juta bagi merancakkan program TMK 2024, dengan memaparkan keaslian seni budaya dan warisan masyarakat tempatan menerusi penganjuran program bertaraf antarabangsa.

-- BERNAMA