Aksi dan ketangkasan pegawai bomba, Abu Zarin Hussin atau lebih dikenali sebagai 'Wira Penyelamat' pasti akan dirindui.

Abu Zarin, 33, yang meninggal dunia akibat dipatuk ular Khamis malam bukan sekadar guru kepada dua lagi pegawai yang terbabit dalam menjinakkan haiwan berbisa tetapi juga bagaikan abang sendiri.

Muhammad Azizi Abd Aziz, 21, dan Syafiq Mohamad, 25, ketika dihubungi Bernama berkata walaupun terkejut dengan apa yang berlaku terhadap rakan seperjuangan mereka namun ia tidak menimbulkan ketakutan dalam diri malah menjadi inspirasi buat mereka terus melakukan yang terbaik.

"Saya tak akan berhenti begitu sahaja selepas pemergian arwah. Malah saya akan jadikan iktibar kepada diri saya supaya lebih berhati-hati dan lebih fokus dalam mengendalikan haiwan berbisa seperti ular.

"Saya percaya setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya tersendiri...Pada saya sebagai anggota penyelamat 'mati itu pasti' tapi sejauh mana kita mampu sebarkan ilmu dan menyelamatkan nyawa orang ramai itu adalah daripada diri kita sendiri," katanya.

Menurut Azizi, walaupun sedih dengan pemergian arwah Abu Zarin yang merupakan sahabat dan juga seorang daripada jurulatihnya satu masa dahulu, semangat beliau tidak luntur untuk meneruskan perjuangan mereka dalam bidang mengendali haiwan berbisa.

Sementara itu, bagi Syafiq pula, pemergian arwah Abu Zarin memberi kesan yang mendalam bagi dirinya kerana beliau sudah menganggap arwah seperti keluarganya sendiri.

"Bagaimanapun, kejadian ini tidak mematahkan semangat saya, malah menaikkan lagi motivasi. Saya akan bawa semangat arwah untuk masa hadapan dalam karier saya.

"Hari ini saya berpeluang mengiringi jenazah arwah sebagai seorang kawan dan juga sebagai seorang adik, kerana arwah sudah saya anggap seperti abang saya ke Kampung Permatang Gading, Pasir Puteh, Kelantan," katanya.

-- BERNAMA