KUALA LUMPUR: Pemergian pesara Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), Yusri Taib pada usia 51 tahun ketika menunaikan solat Isyak secara berjemaah di Masjid An-Nur (MAN), Saujana Utama, Sungai Buloh dekat sini, malam tadi menjadi bahan perbincangan netizen di laman media sosial.

Dijemput oleh Allah SWT ketika menunaikan solat pada bulan Ramadan adalah kematian yang benar-benar dicemburui, kata rata-rata daripada mereka.

Bahkan, pendakwah, Pahrol Mohamad Juoi yang berada di masjid berkenaan turut berkongsi cerita detik-detik akhir pemergian Allahyarham Yusri yang sedang solat di saf di belakang beliau.

Kat Pahrol, insiden yang berlaku itu bukan kebetulan.

“Tetapi punya tujuan, buat diri saya dan sesiapa sahaja yang berada di masjid itu, di jauh dan dekat. Cukuplah mati itu sebagai peringatan. Mengingati mati ialah zikir yang senyap...” kata Pahrol dalam catatannya di Facebook peribadinya.

Tulisan Pahrol itu menyentuh emosi mendapat maklum balas daripada hampir 3,000 pelayar Facebook selain hantaran berkenaan dikongsi oleh lebih 4,500 orang.

Kata Pahrol dalam hantaran itu, pelbagai perasaan bermain di fikirannya ketika melihat kematian berlaku di hadapan mata.

“Saya terpegun. Sayu. Sedih. Begitu cepat dan tiba-tiba sekali Izrail menjemputnya pulang. Dan alangkah indahnya kematiannya... di rumah Allah, pada malam Ramadan yang barakah, sedang solat, serta sempat mengucapkan nama Allah. Cemburu!” tulis Pahrol lagi.


Sementara itu, memetik laporan portal Utusan Malaysia, Allahyarham Yusri yang berasal dari Melaka
rebah dalam rakaat pertama solat Isyak sebelum disahkan meninggal dunia oleh kumpulan paramedik dari Hospital Sungai Buloh.

Kata Utusan Malaysia, Allahyarham bersara daripada TUDM kira-kira sembilan tahun lalu sebelum melibatkan diri dalam perniagaan menjahit kusyen dan bantal yang diusahakan bersama isterinya.

Portal itu yang menemubual abang Allahyarham, Mat Isa Taib berkata, adiknya itu mempunyai
empat orang anak berusia antara 16 hingga 23 tahun.

Jenazah Allahyarham dimandikan di MAN pada kita-kira pukul 8.30 pagi tadi sebelum dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Felda Bukit Cerakah pada pukul 11 pagi.