KUALA LUMPUR: Kenaf Venture Global Sdn Bhd (KVG) menandatangani Memorandum Persefahaman (MoU) bersama SIRIM Berhad sebagai pengenalan syarikat itu untuk menembusi pasaran antarabangsa melalui Dubai Expo 2020.

Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Zuraida Kamaruddin berkata, perjanjian dua hala antara dua pihak, KVG & SIRIM akan memperkukuhkan pasaran tempatan kenaf dan menjadikan kenaf sebagai komoditi ketiga di Malaysia.

‘’MoU berkenaan juga sebagai permulaan strategik untuk menarik pelabur antarabangsa ke dalam industri tempatan kenaf,” kata beliau pada majlis memeterai MoU tersebut di sini pada Sabtu.

MoU ditandatangani oleh KVG yang diwakili oleh Pengasas Bersama dan Presiden Kumpulan, Azman Ahmad, sementara SIRIM diwakili oleh Presiden dan Ketua Eksekutif Kumpulan, Datuk Dr Ahmad Sabirin Arshad.

Turut hadir ialah Pengasas bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan KVG, Jazman Shahar Abdollah dan Naib Presiden Kanan Penyelidikan Perindustrian SIRIM, Mohd Azanuddin Salleh.

Kerjasama yang disokong oleh kerajaan ini dapat memberi arahan jelas dalam inovasi dan revolusi pasaran kenaf tempatan.

Selaras dengan kerajaan, KVG berhasrat untuk  memelihara kelestarian melalui pasaran kenaf. Justeru, inisiatif ini akan membantu meningkatkan ekonomi dan memberi manfaat kepada negara dalam usaha menjadikan Malaysia sebagai titik tolak pelaburan dunia untuk komoditi.

Sebagai sebuah syarikat yang menerajui penanaman kenaf di Malaysia, KVG mensasarkan untuk mengoptimumkan teknologi pemisahan gentian kenaf dan teras; terutama dalam sistem automasi dan proses bio-retting sebagai amalan dalam Pertanian 4.0.

Melalui, inisiatif ini, KVG berusaha untuk terus memajukan sektor ekonomi dengan peningkatan perdagangan antarabangsa melalui Dubai Expo 2020 yang akan datang.

Sementara itu, Jazman Shahar Abdollah berkata, KVG ingin menjalin kerjasama antarabangsa dengan bakal rakan niaga dalam Dubai Expo 2020.

‘’Selain memperkenalkan KVG kepada pemain industri antarabangsa semasa expo itu, kami juga berminat untuk menjalin kerjasama dengan rakan niaga lain untuk berbincang berkenaan expo. Terutama dengan pihak yang mempunyai minat dan visi yang sama seperti KVG.

‘’Kerjasama ini akan memberi peluang kepada kedua-dua pihak yang boleh memberi manfaat kepada syarikat dan negara,” kata beliau.

Beliau berkata, pihaknya bersedia untuk menunjukkan ini adalah salah satu inisiatif KVG komited untuk mempromosikan kelestarian dan budaya hijau di pentas global.

‘’Pada masa yang sama, kerjasama ini adalah usaha untuk meletakkan Malaysia sebagai hab pelaburan kenaf,’’ ujarnya.

Sementara itu, Presiden dan Ketua Eksekutif Kumpulan SIRIM, Dato Dr Ahmad Sabirin Arshad berkata, SIRIM sentiasa bersedia untuk menyumbang kepakaran kepada sektor pertanian negara yang semakin pesat berubah dengan memanfaatkan kemajuan teknologi yang intensif seperti pengimbas, peranti, mesin dan teknologi maklumat.

“Pertanian masa depan akan menggunakan lebih banyak teknologi canggih seperti robot, pengimbas suhu dan kelembapan, imej udara, dan teknologi GPS. Melalui penggunaan teknologi seperti ini akan membolehkan ladang menjadi lebih menguntungkan, cekap, selamat dan mesra alam,” katanya.

Di bawah MoU ini, SIRIM antara lain akan memberi KVG sokongan teknikal dalam automasi pengeluaran gentian kenaf dan penghasilan sumber yang cekap dan bersih untuk pengeluaran gentian kenaf dan teras; serta pengetahuan dan kepakaran dalam jejak karbon.

Sempena Expo Dubai 2020, KVG akan turut serta di dalam pameran ini bagi mewakili Malaysia dalam industri kenaf.

Penyertaan ini akan berlangsung pada 23 hingga 29 Januari 2022. Objektif penyertaan pameran ini adalah untuk menerokai pasaran kenaf di peringkat global dan mengembangkan lagi pasaran Malaysia dalam industri kenaf.

Expo ini bertujuan mengumpul syarikat-syarikat untuk bertukar pandangan dalam subjek yang sama dan berlainan dengan tema “Menghubung Minda, Mencipta Masa Depan”.  

Bermula pada 1 Oktober 2021, expo mengalukan kehadiran delegasi dari lebih 190 negara yang akan menjadi peserta pameran.

Pameran ini merangkumi pelbagai tema di mana setiap minggu tema berlainan akan diketengahkan. 

Tema merangkumi matlamat global, makanan, pertanian, penghidupan dan lain-lain.

Sehingga kini, kenaf telah digunakan di dalam pelbagai sektor perindustrian seperti automotif, pembinaan, pulpa dan kertas serta banyak lagi. Berikutan penggunaannya yang semakin meluas, permintaan kenaf semakin meningkat di dalam dan luar negara.

Walaupun, bekalan kenaf adalah rendah, KVG memainkan peranannya sebagai penanam swasta terbesar di Malaysia untuk menyumbang kepada peningkatan bekalan kenaf di Malaysia dan di seluruh dunia.

Walaupun pandemik melanda, KVG terus berdiri tegak dan beroperasi seperti yang dirancang.

KVG aktif memberi sumbangan kepada semua lapisan masyarakat dan membantu sektor ekonomi semasa pandemik COVID-19 melalui bekalan gentian kenaf dan teras yang tidak terputus.

Selain itu, KVG berhasrat untuk terus membantu mereka yang memerlukan semasa keadaan mencabar ini.


*Berita asal di DagangNews.com