KUALA LUMPUR: Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) akan mengadakan perbincangan dengan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) bagi memastikan golongan gelandangan tidak tercicir dalam Program Imuninasi COVID-19 Kebangsaan (PICK).

Menterinya, Khairy Jamaluddin berkata pihaknya masih merangka mekanisme tersebut termasuk kepada kumpulan pelarian dan pekerja asing tidak berdokumen.

"Kita masih merangka strategi untuk gelandangan, pelarian, serta pekerja asing tidak berdokumen.

"Saya akan ada mesyuarat contohnya pada minggu ini dengan agensi dan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), apakah kaedah terbaik untuk golongan pelarian.

"Mungkin saya akan coordinate mesyuarat dengan DBKL untuk golongan gelandangan nanti," katanya dalam sidang media di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika membuat tinjauan di Pusat Pemberian Vaksin (PSV) Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM).

Turut hadir Pengarah Pusat Perubatan Universiti Malaysia (PPUM), Profesor Dr Nazirah Hasnan.

Berhubung dengan negeri-negeri yang mencatatkan jumlah di bawah 5,000 orang yang divaksinasi, Khairy berkata pihaknya dan Kementerian Kesihatan (KKM) sentiasa mengadakan sesi libat urus bagi mengenal pasti masalah yang dihadapi oleh setiap negeri.

"Saya difahamkan semalam Dr Adham juga mengadakan satu sesi bersama pengarah-pengarah kesihatan negeri untuk mengetahui apakah masalah yang dihadapi di lapangan.

"Sesetengah isu telah pun diselesaikan, dan Insya-Allah purata (individu yang divaksin) akan meningkat pada minggu ini dan minggu depan," jelas Khairy yang juga Menteri Penyelaras Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan (PICK). 

[TERKINI] Sidang media perkembangan Program Imunisasi COVID-19 Kebangsaan


Sementara itu, Khairy juga memaklumkan golongan muda yang mengalami masalah kronik atau dalam kategori berisiko tinggi tergolong dalam fasa kedua PICK. 

Seramai 166,363 individu dalam kumpulan fasa pertama telah menerima dos pertama vaksin COVID-19 menerusi PICK setakat 8 Mac 2021.

Daripada jumlah tersebut, empat negeri masing-masing  Melaka, Perlis, Wilayah Persekutuan Putrajaya, dan Wilayah Persekutuan Labuan merekodkan jumlah di bawah 5,000 orang penerima.