KUALA LUMPUR: Kerajaan berharapkan sumbangan yang lebih besar daripada golongan wanita dalam usaha menangani isu perubahan iklim dengan tumpuan utama mendepani cabaran ekonomi, sosial dan alam sekitar, kata Timbalan Menteri Ekonomi Datuk Hanifah Hajar Taib.

Beliau berkata ini termasuk pelaksanaan ekonomi sirkular untuk mewujudkan perniagaan dan pelaburan yang bertanggungjawab.

Hanifah Hajar berkata, dalam mencapai matlamat pengurangan intensiti karbon, kerajaan akan terus bergantung kepada pendekatan pasaran dengan menawarkan insentif ekonomi yang menarik bagi merangsang pelaburan swasta dalam teknologi hijau dan inovasi.

Menurutnya, pendekatan ini akan membantu peserta pasaran mengurangkan jejak karbon mereka tanpa menjejaskan keuntungan.

"Selain itu, sektor kewangan negara telah bersiap sedia untuk menyokong usaha itu dengan mekanisme pembiayaan yang lebih baik dan lebih banyak produk kewangan hijau.

"Jadi, rebutlah peluang ini," katanya pada ucapan penutup Sidang Kemuncak Ekonomi dan Perniagaan Wanita Dunia 2023, di sini, semalam.

Hanifah Hajar berkata, kepimpinan transformasi akan membantu negara memajukan nilai teras ini dalam pelan pembangunan ekonomi dengan menyokong pendaya produktiviti yang lebih meluas, terutamanya platform digital, teknologi hijau, langkah-langkah inovatif dan tenaga kerja baharu.

"Oleh itu, amat penting untuk kita menerima pendekatan kepimpinan ini dengan menggalakkan dan memberi inspirasi kepada orang di sekeliling kita untuk menjadi kreatif, memandang kehadapan, dan mencari penyelesaian baharu bagi menangani masalah lama," katanya.

Forum Ekonomi dan Perniagaan Wanita Sedunia memfokuskan pada tema pemerkasaan dan kepimpinan serta kepentingan meningkatkan kepelbagaian dan keterangkuman dalam sektor ekonomi dan perniagaan.

Ia menghimpunkan bersama para pemimpin wanita daripada sektor kerajaan, perniagaan, media, persatuan wanita, institusi rasmi global dan pertubuhan bukan kerajaan di bawah satu bumbung.

-- BERNAMA