PUTRAJAYA: Kerajaan akan merangka dasar strategik bagi mengembalikan kesejahteraan rakyat, seiring dengan usaha meningkatkan kuasa beli pengguna, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Beliau berkata, selain itu, kerajaan juga akan mengangkat semula sektor swasta sebagai pemacu pertumbuhan ekonomi negara.

Perdana Menteri berkata, dua objektif tersebut merupakan antara langkah yang perlu dilaksanakan dalam usaha mengurangkan kesan ekonomi berpanjangan.

“Seperti yang saya nyatakan di Parlimen tempoh hari, kerajaan akan meneruskan dasar strategik untuk meningkatkan pendapatan dan kuasa beli terutamanya isi rumah dalam kalangan B40.

“Bagi pelan jangka sederhana dan jangka panjang, program peningkatan pendapatan serta peningkatan keupayaan, menambah baik akses kepada keperluan asas termasuk pendidikan, kesihatan dan perumahan akan dilaksanakan,” katanya lagi.

Beliau berkata demikian sewaktu berucap melancarkan Inisiatif Kediaman Rumah Keluarga Malaysia (Rumah Ikram Keluarga Malaysia) oleh Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan (KPKT), di sini, hari ini.

Program Rumah Ikram Keluarga Malaysia itu memberi manfaat kepada penerima yang hanya perlu membayar sewa RM124 sebulan, untuk dua tahun pertama dari tarikh menerima kunci rumah berkenaan.

Selain itu, mereka juga diberikan pengecualian pembayaran sewa untuk tempoh enam bulan pertama selepas tarikh menerima kunci.

Berucap lanjut, Perdana Menteri berkata, negara akan melalu fasa endemik, di mana rakyat perlu hidup bersama-sama COVID-19, dengan norma baharu termasuk amalan prosedur operasi standard (SOP).

Beliau berkata, Malaysia kini sedang berada di atas landasan yang tepat ke arah pemulihan ekonomi negara.

“Sukacita ingin saya kongsikan, sehingga Rabu lalu, sebanyak 81 peratus populasi dewasa Malaysia telah divaksinasi melibatkan 18.9 juta individu.

“Pada masa yang sama, kerajaan juga memulakan vaksinasi kepada pelajar-pelajar sekolah Tingkatan 5 dan 4 sebagai persediaan pembukaan sekolah di seluruh negara secara berperingkat,” katanya lagi.

Ismail Sabri berkata, berdasarkan kepada perkembangan yang sangat positif ini, kerajaan mula memberi kelonggaran kepada individu lengkap divaksinasi bagi melaksanakan aktiviti dalam sektor ekonomi dan sosial.

Apa yang penting dalam tempoh endemik ini, tegas Perdana Menteri lagi, adalah kawalan kendiri.

“Menjadi tanggungjawab kita semua, untuk memastikan segala aktiviti harian dilakukan mengikut pembudayaan norma baharu,” kata Ismail Sabri.