Kerajaan digesa segera mengkaji pendekatan untuk membantu golongan Bumiputera dengan menghapuskan dasar yang hanya memberi manfaat kepada golongan elit dan ahli politik.

Menerusi satu kenyataan, Pengerusi Pakatan Harapan (PH), Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, ini penting kerana semua rancangan kerajaan untuk membantu Bumiputera akan gagal jika ia tidak dilaksanakan dengan bersasar.

"Kebijakan kerajaan untuk meningkatkan penyertaan Bumiputera dan kumpulan minoriti lain dalam ekonomi dan industri hanya boleh dicapai dengan baik melalui pelaburan dalam peningkatan kapasiti, selain latihan kemahiran dan pendidikan.

"Kerajaan harus menumpukan perhatian untuk merancakkan lapangan-lapangan utama ekonomi dan memberikan dukungan yang secukupnya kepada perusahaan kecil dan sederhana," kata beliau.

Anwar juga menambah, syarikat Berkaitan Kerajaan (GLC) mesti dikendalikan oleh tokoh-tokoh profesional yang berkelayakan, manakala kedudukan pengurusan kanan pula tidak boleh ditentukan berdasarkan kecenderungan politik.

"Saya menggesa kerajaan untuk segera menjalankan kajian yang bebas dan inklusif mengenai punca sebenar mengapa sebahagian besar kaum Bumiputera masih terus derita dan melarat," tegasnya.