KUALA LUMPUR: Kebelakangan ini, Menteri Pengangkutan Anthony Loke sering kelihatan turun padang menyelami realiti yang dihadapi rakyat yang menggunakan pengangkutan awam.

Kata beliau, sebagai menteri, beliau harus menunjukkan teladan baik untuk membudayakan rasa kebertanggungjawaban dan memberi respons segera terhadap sebarang masalah.

Jelasnya, banyak masalah boleh diselesaikan sekiranya budaya 'follow-up' (kerja susulan) dan 'accountability' (kebertanggungjawaban) menjadi pegangan setiap mereka yang terlibat dalam sektor perkhidmatan khususnya pengangkutan.

“Apa mesej yang saya nak bawa dalam ‘spot-check’ atau turun padang ini adalah supaya semua pihak, pemegang taruh dalam Kementerian Pengangkutan, baik agensi mahupun syarikat operator, perlu ada budaya kebertanggungjawaban.

“Kalau menteri boleh berikan teladan dan contoh bahawa saya sendiri jadi responsif kepada apa yang disampaikan oleh rakyat, tak ada alasan untuk operator-operator kita tak responsif kepada masalah dan aduan rakyat,” katanya dalam program Agenda AWANI pada Jumaat.

Kerap turun padang untuk terap budaya kebertanggungjawaban - Anthony Loke