BALIK PULAU: Seorang YouTuber didakwa di Mahkamah Majistret di sini hari ini atas pertuduhan membunuh teman wanitanya pada awal bulan ini.

Tertuduh, Abdul Jamal Ahmad, 23 tahun, mengganguk faham selepas pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Nur Fadrina Zulkhairi.

Tiada pengakuan direkodkan dari tertuduh.

Mengikut pertuduhan, Abdul Jamal didakwa melakukan bunuh dengan menyebabkan kematian Nur Diyanah Haris, 21 tahun.

Kesalahan tersebut dilakukan di sebuah rumah bernombor 12 A, Lintang Kampung Masjid 3, Balik Pulau, Teluk Kumbar, antara jam 9 pagi dan 5 petang, pada 3 April lalu.

Jika sabit kesalahan, tertuduh boleh dihukum mati mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwaraya Nurul Atikah Asharaf Ali manakala tertuduh tidak diwakili peguam.

Sementara itu, Nur Fadrina memaklumkan, tertuduh tidak boleh diikat jamin namun boleh memohon ikat jamin di Mahkamah Tinggi sementara menunggu laporan bedah siasat.

Mahkamah menetapkan 13 Julai depan untuk sebutan semula kes.

Sementara itu, tiga lagi rakan tertuduh, termasuk seorang lagi YouTuber, dibebaskan dengan bon jaminan masing-masing RM20,000 bersama seorang penjamin.

Terdahulu, Abdul Jamal yang berbaju T berwarna hitam tiba di mahkamah pada jam 8 pagi bersama tiga lagi rakannya itu.

YouTuber yang dibebaskan dengan bon jaminan itu kelihatan menangis sebaik bertemu ahli keluarga di perkarangan mahkamah.

Media sebelum ini melaporkan, empat lelaki termasuk dua YouTuber ditahan pada awal bulan ini berhubung kematian seorang wanita yang juga kekasih tertuduh.

Tangkapan dibuat selepas polis menerima laporan daripada seorang doktor di Hospital Balik Pulau mengenai pesakitnya yang tidak sedarkan diri dan kritikal pada 2 April lalu.

Pemeriksaan lanjut pihak hospital mendapati seluruh tubuh mangsa mempunyai kesan lebam lama dan baharu.

Mangsa dirujuk ke Hospital Pulau Pinang dan disahkan meninggal dunia pada hari sama.

Terdahulu, wanita yang dilaporkan mengalami kecederaan parah itu dipercayai dipukul teman lelakinya selepas mereka bertengkar disyaki bermotifkan cemburu.

Mangsa yang difahamkan berasal dari Melaka dan teman lelakinya itu menumpang di rumah sewa rakan mereka sejak tiba di Pulau Pinang pada 27 Mac, untuk video laman YouTube mereka.