SUBANG JAYA: Polis menafikan pihaknya lambat bertindak berhubung siasatan kes bunuh kanak-kanak autisme, Zayn Rayyan Abdul Matiin yang mayatnya dijumpai di kawasan sungai di Damansara Damai, Petaling Jaya, Disember tahun lalu.

Ketua Polis Selangor, Datuk Hussein Omar Khan berkata, semua pihak boleh menilai sendiri berdasarkan liputan yang dibuat secara meluas sepanjang siasatan dijalankan.

"Dari hari pertama laporan diterima, semua pihak bertungkus lumus dengan usaha yang kita buat.

"Pihak polis sudah buat yang terbaik, malah kita secara terbuka maklumkan perkembangan siasatan.

"Kita juga ada uar-uarkan mana-mana pihak mempunyai maklumat untuk tampil membantu," katanya dalam sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Subang Jaya pada Khamis.

Beliau berkata, siasatan teknikal yang dijalankan telah menemui data-data berkait alamat protokol internet (IP Address) di lokasi penemuan mayat Zayn Rayyan.

Bagaimanapun kata beliau, alamat IP itu tidak membantu serta tidak konklusif ke arah satu individu.

"Semua sudut kita sudah jalankan, namun ada perkara yang kita tidak boleh dedahkan.

"Kita sudah melihat semua sudut dan kita juga menggunakan semua aset yang kita ada termasuk meminta bantuan daripada Polis Antarabangsa (Interpol) untuk keputusan kesan cap jari dan asid deoksiribonukleik (DNA), namun keputusannya negatif bagi mengesan suspek," ujarnya.

Pada 6 Disember tahun lalu, Zayn Rayyan, 6, ditemukan meninggal dunia dalam keadaan terbaring mengiring di anak sungai berhampiran Blok R, Apartment Idaman, Petaling Jaya selepas dilaporkan hilang sehari sebelumnya.

Bedah siasat mendapati kanak-kanak itu dipercayai dibunuh apabila menemukan kesan kecederaan pada leher serta badan mangsa.

Kes itu diklasifikasi bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan.

Pelbagai pencarian bahan bukti dilakukan pihak polis di sekitar Apartment Idaman di sini termasuk mengumpul 248 sampel DNA individu dan merakam keterangan saksi yang terdiri daripada ahli keluarga, guru dan penduduk flat berkenaan.

Dalam pada itu, Februari lalu, Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia Selangor menawarkan ganjaran wang berjumlah RM20,000 kepada mana-mana pihak yang membantu polis sehingga tertangkapnya pembunuh Zayn Rayyan.

Sehingga ke hari ini, pembunuh kanak-kanak autisme itu masih belum ditangkap, namun pihak polis masih menjalankan siasatan. -Sinar Harian