KUALA LUMPUR: Kerana merasakan sesuatu yang janggal dan tidak kena dengan operasi Terengganu Investment Authority dan 1MDB, Datuk Seri Nazir Tun Razak mengambil keputusan untuk menentangnya secara terbuka.

Biarpun keputusan dan penentangan secara terbuka itu, mengakibatkan rasa tidak puas hati abangnya yang juga Perdana Menteri ketika itu, Datuk Seri Najib Tun Razak, sekali gus mengakibatkan hubungan kedua-dua anak Allahyarham Tun Abdul Razak itu renggang.

Namun, bagi Nazir, apa yang lebih penting ialah legasi dan nama baik ayahandanya perlu dijaga sebaik mungkin, sebelum terus tercemar dan tercatat dalam lipatan sejarah Malaysia.

“Saya risau dan syak abang saya, Najib, telah dikawal oleh penasihat dan rakan kongsi yang tidak bertanggungjawab dan akhirnya mencemarkan nama baik ayahanda saya,” katanya seperti dipetik dalam memoirnya ‘What’s in a Name’ yang bakal dilancarkan 8 November ini.

Dalam memoir setebal 358 muka surat itu, Nazir memperihalkan bagaimana beliau dan keluarganya diserang, dilontarkan fitnah dan tohmahan yang Najib mengakui berkemungkinan datang dari kem bekas Presiden UMNO itu sendiri.

Malah isteri Najib, Datin Seri Rosmah Mansor, seperti diceritakan semula Nazir dalam buku tersebut, secara terbuka memberi amaran kepada beliau untuk berhenti mempersoalkan tindakan suaminya itu.

Semuanya kerana Nazir dan rakannya, Tong Kooi Ong dari The Edge Group melakukan siasatan ke atas operasi 1MDB, berjumpa dengan orang-orang berpengaruh termasuk Majlis Raja-raja, tokoh korporat, malah dengan Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri.

Bagi Nazir, yang salah tetap salah, biarpun ia mempunyai risiko untuk merenggangkan hubungan pertalian darah antara beliau dan Najib,serta berkemungkinan besar melukakan hati bonda mereka, Allahyarhamah Tun Rahah Noah.

Semua pendedahan itu terkandung dalam bab yang dikhaskan untuk 1MDB.

BACA: Ada Apa Di Sebalik Nama Nazir Razak

BACA: Ada apa di sebalik nama Nazir Razak ...

Dalam memori itu, Nazir turut berkongsi cerita bagaimana beliau sepatutnya bekerja dalam bidang lain, namun akhirnya terlibat dalam sektor perbankan.

Penglibatan dalam bidang kewangan, tulis Nazir lagi, akhirnya menjadikan CIMB sebagai rumah keduanya, daripada sebuah institusi perbankan yang agak kecil, akhirnya menjadi antara gergasi kewangan di rantau ini.

Daripada mengetuai sebuah unit yang kecil, akhirnya terus progresif dalam kerjaya, sehingga beliau menjadi Pengerusi Kumpulan CIMB, dan seterusnya menjadikan bank itu sebagai kedua yang terbesar di Malaysia dan kelima terbesar di Asia Tenggara.

Namun, jawatan itu terpaksa Nazir lepaskan dengan berat hati, kerana konflik yang timbul akibat tentangan terbuka terhadap 1MDB.

Dalam pada itu, beliau turut tidak melepaskan peluang untuk berkongsi misi dan visinya terhadap masa hadapan negara, atau apa yang digelarkan sebagai A Renewed Malaysia.

Namun, Nazir berkata, apa yang penting ialah keberanian politik pemimpin sedia ada, atau masa akan datang, untuk menghadapi ‘raksasa berkepala tiga’ - politik wang; politik identiti; pemusatan kuasa melampau.

Selagi perkata itu tidak ditangani, tegasnya lagi, Malaysia akan terus ketinggalan, dan tidak bersedia untuk menghadapi cabaran dan peluang – Revolusi Industri 4.0, perubahan iklim, serta ketegangan antara China dan Amerika Syarikat.

Semua itu diperihal dan diperincikan dengan teliti dalam memoir – What’s in a Name.



Mulai hari ini Astro AWANI akan menyiarkan siri artikel petikan daripada memoir Nazir Razak – What’s In A Name.