KUALA LUMPUR: Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) melalui Pusat Kecemerlangan Kesihatan Mental Kebangsaan (NCEMH) merangka Pelan Tindakan bagi perlaksanaan kempen 'Hentikan Stigma Kesihatan Mental' di bawah sektor promosi kesihatan mental.

Pegawai Psikologi (Kaunseling) Klinik Kesihatan Kuala Lumpur, Nurul Hidayah Mat Sarip berkata, antara inisiaitif diambil termasuk mengaktifkan kumpulan teknikal kerja kesihatan mental.

Kumpulan itu merupakan Ahli Majlis Penasihat Promosi Kesihatan Mental (MPPKM) yang berperanan sebagai tenaga penggerak dalam perlaksanaan kempen ini yang dipengerusikan Menteri Kesihatan.

Ujarnya, KKM juga mengaktifkan peranan MPPKM bagi perluasan kempen kerana ia diwakili pelbagai kementerian, pihak swasta dan badan bukan kerajaan.

"Selain itu, pelaksanaan Pelan Tindakan promosi kesihatan mental juga memfokuskan kepada komponen psikopendidikan, antara lain, melalui pameran advokasi dan latihan kesedaran pengukuhan advokasi kesihatan mental kepada ketua komuniti atau ketua kampung.

"Ia juga memperkasa kerjasama dengan rakan strategik di sektor awam dan swasta, serta peranan pasukan Mental Health Psychosocial Support Services (MPHSS) KKM dan ahli AKRAB terlatih serta sukarelawan NGO, sebagai agen sokongan sosial di organisasi dan komuniti.

"Ahli keluarga, rakan-rakan dan ahli masyarakat juga memainkan peranan penting dengan memberi sokongan emosi kepada individu terkesan dengan isu kesihatan mental, atau meraka yang mengalami krisis kesihatan, dengan tidak menganggap apa yang mereka alami sebagai perkara remeh.

"Sebaliknya, tetap cuba memahami situasi mereka dengan memberi sokongan emosi, contohnya sedia mendengar luahan sebelum mendapatkan bantuan professional," katanya dalam temu bual bersama Astro AWANI baru-baru ini.

Mengulas mengenai tema Hari Kesihatan Mental Sedunia 2023 iaitu 'Kesihatan Mental Milik Semua, Hentikan Stigma', Nurul Hidayah berkata, objektif dan mesej utama yang diketengahkan adalah berkait rapat dengan data terkini berhubung kesihatan mental.

"Stigma kesihatan mental merujuk kepada sikap, kepercayaan dan stereotaip negatif yang dipegang oleh individu atau masyarakat terhadap orang yang mempunyai masalah kesihatan mental.

"Ia boleh mengakibatkan diskriminasi, prasangka dan peminggiran mereka yang mengalami masalah kesihatan mental, menyebabkan mereka sukar mendapat bantuan, menerima sokongan atau mengambil bahagian sepenuhnya dalam masyarakat.

"Stigma boleh menjadi penghalang kepada rawatan kesihatan mental dan mendatangkan akibat yang berbahaya bagi mereka yang terjejas oleh keadaan kesihatan mental, sehingga boleh cenderung kepada tingkahlaku berisiko," katanya.

Menurut Nurul Hidayah lagi, Kajian Morbiditi Kesihatan Kebangsaan (NHMS) pada 2019 mendapati 2.3 peratus rakyat Malaysia berumur 18 tahun ke atas mengalami masalah kemurungan.

Manakala dapatan Kajian NHMS 2022 menunjukkan, satu daripada lapan remaja pernah terfikir untuk membunuh diri dan satu daripada 10 remaja pernah cuba membunuh diri.

Justeru, Nurul Hidayah berharap kempen tersebut mendapat sokongan daripada individu, keluarga, ketua komuniti, komuniti, majikan atau ketua jabatan dan rakyat Malaysia keseluruhannya.

Kempen akan melibatkan pelbagai program bermanfaat yang akan dilaksanakan di fasiliti kesihatan KKM iaitu 1,080 klinik kesihatan primer, 66 hospital berpakar disokong 3,620 ahli MHPSS KKM serta 52 NGO Kesihatan Mental KKM.

Bagi mereka yang mempunyai kenalan atau ahli keluarga yang mempunyai kesihatan mental dan perlukan sokongan dan bantuan, boleh hubungi Talian HEAL 15555.