KUALA LUMPUR: Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan Lembaga Tabung Haji (TH) mengekalkan kriteria pemeriksaan kesihatan bagi bakal haji Malaysia musim ini seperti tahun sebelumnya.

Jelas TH, meskipun negara menuju fasa endemik, namun Malaysia perlu menghormati keputusan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) yang masih mengklasifikasikan COVID-19 sebagai pandemik.

Pengarah Eksekutif Haji TH, Datuk Seri Syed Saleh Syed Abdul Rahman berkata saringan kesihatan yang ketat pada musim haji lalu adalah satu langkah yang berkesan apabila peratusan jemaah haji yang mendapatkan rawatan pesakit luar dan dimasukkan ke dalam wad amat rendah berbanding tahun-tahun
sebelum ini.

"Selaras dengan peraturan yang dikenakan oleh kerajaan Arab Saudi dan KKM, setiap bakal jemaah haji Malaysia wajib menjalani pemeriksaan kesihatan oleh doktor di klinik-klinik yang diiktiraf. Langkah ini adalah bagi memastikan jemaah haji Malaysia berada pada tahap kesihatan yang optimum.

“Insya-Allah, surat tawaran haji akan dikeluarkan bermula 22 Mac 2023. Semua bakal haji Malaysia boleh menyemak dan menjawab tawaran haji melalui www.thijari.com.my atau memuatnaik aplikasi THiJARI bagi tujuan tersebut," maklumnya menerusi satu kenyataan pada Selasa.

Ujarnya, keputusan mengekalkan kriteria pemeriksaan kesihatan jemaah haji itu bagi menjamin setiap mereka berada pada tahap kesihatan baik fizikal dan mental.

Ia meliputi menetapkan Indeks Jisim badan (BMI) tidak melebihi 40, penyakit kronik seperti hipertensi dan diabetes yang stabil serta tiada penyakit serius seperti kanser, penyakit paru-paru kronik dan sebagainya.

Jemaah haji B40, M40 kali pertama layak terima bantuan


Sementara itu, Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah dalam kenyataan sama berkata, pemeriksaan kesihatan bakal haji amat penting dijalankan oleh KKM dengan kerjasama TH.

"Ibadat haji memerlukan kekuatan fizikal dan mental, maka aspek kesihatan harus dititikberatkan oleh semua bakal haji bermula di tanah air lagi. Pemeriksaan kesihatan adalah satu langkah positif agar semua jemaah haji Malaysia mempunyai tahap kesihatan baik kerana ibadat haji melibatkan jutaan jemaah dari seluruh dunia.

"Semasa di tanah suci, jemaah haji juga dinasihatkan supaya sentiasa menjaga kebersihan diri, memakai pelitup muka semasa berada di tempat sesak, elakkan daripada berhubung dengan mereka yang bergejala dan menjalani ujian RTK-Ag COVID-19 kendiri sekiranya mendapati diri bergejala," jelasnya lagi.