KUALA LUMPUR: Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA) Kementerian Kesihatan (KKM) menggesa orang awam tidak membeli dan menggunakan empat produk kosmetik yang dikesan mengandungi racun berjadual.

Menurut Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Muhammad Radzi Abu Hassan, antara produk-produk ang dikenal pasti mengandungi racun berjadual ialah Bestie Moisturizer Cream, Abyra Sewaweed Skin Care-Seaweed Cell Renewal Night Cream, Garbera Beuty-Treatment and Repairing Night Cream dan Garbera Beauty Whitening Night Cream.

"Kesemua produk berkenaan mengandungi racun berjadual yang dikesan seperti merkuri, Hydroquinone, Tretinoin dan Betamethasone 17-Valerate.

"Susulan itu, notifikasi produk kosmetik terlibat telah dibatalkan oleh Pengarah Perkhidmatan Farmasi KKM dan tidak lagi dibenarkan dijual di Malaysia," katanya dalam satu kenyataan, pada Rabu.


Muhammad Radzi berkata, merkuri dilarang dalam produk kosmetik kerana boleh memudaratkan kesihatan seperti kerosakan buah pinggang dan sistem saraf selain menganggu perkembangan otak kanak-kanak yang masih kecil atau belum dilahirkan.

"Produk yang mengandungi hydroquinone, tretinoin dan betamethasone 17- valerate adalah ubat yang perlu berdaftar dengan Pihak Berkuasa Kawalan Dadah dan hanya boleh digunakan dengan nasihat ahli profesional kesihatan.

"Penggunaan produk boleh menyebabkan kesan sampingan tidak diingini seperti hidrokuinon menyebabkan kemerahan pada kulit yang disapu, ketidakselesaan, perubahan warna kulit yang tidak diingini, kulit menjadi hipersensitif, boleh menghalang proses pigmentasi (depigmentasi) yang mengurangkan perlindungan kulit daripada pancaran sinar UV merbahaya dan boleh meningkatkan risiko kanser kulit.

"Betamethasone 17-Valerate boleh menyebabkan bahagian kulit muka yang disapu menjadi nipis dan mudah mengalami iritasi, berjerawat, perubahan pada pigmentasi kulit dan meningkatkan risiko untuk diserap ke dalam sistem peredaran darah yang boleh membawa kesan mudarat," katanya.

Sehubungan itu, beliau menggesa penjual dan pengedar produk kosmetik menghentikan penjualan dan pengedaran produk kosmetik itu dengan serta-merta.

"Penjualan dan pengedaran produk kosmetik ini melanggar Peraturan-Peraturan Kawalan Dadah dan Kosmetik 1984.

"Orang awam yang sedang menggunakan produk kosmetik ini dinasihatkan segera menghentikan penggunaannya dan mendapatkan nasihat ahli profesional kesihatan jika mengalami sebarang ketidakselesaan atau kesan advers," katanya.