KUALA LUMPUR: Individu yang sihat dan berumur di antara 50 dan 59 tahun menjadi kumpulan terbaharu yang disyorkan oleh Kementerian Kesihatan (KKM) untuk menerima suntikan dos penggalak kedua.

Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin berkata, pengambilan dos berkenaan adalah pilihan kumpulan berkenaan sebagai usaha melindungi diri daripada sebarang risiko yang teruk.

"Saya juga pada hari ini ingin mengumumkan bagi pemberian dos penggalak kedua yang telah kita syorkan kepada individu berusia 60 tahun ke atas dan juga mereka yang berisiko tinggi iaitu 18 hingga 59 tahun.

"Hari ini saya ingin mengumumkan bahawa individu yang sihat berumur 50 hingga 59 tahun boleh diberikan vaksin dos kedua jika memilih berbuat demikian untuk perlindungan daripada risiko yang teruk," katanya pada Sesi Pertanyaan Lisan di Dewan Rakyat hari ini.

Sebelum itu, Datuk Rubiah Wang (GPS-Kota Samarahan) meminta Menteri Kesihatan menyatakan keadaan terkini ancaman varian baharu COVID-19 dan tindakan kementerian menghadapinya.
  
Mengulas lanjut, Khairy berkata, mana-mana individu yang mempunyai urusan atau mahu mengembara ke luar negara dan berusia di bawah 50 tahun juga dibenarkan menerima suntikan dos penggalak kedua, jika mereka memilih berbuat demikian.

Setakat ini, katanya, seramai 225,848 individu dalam kumpulan yang dibenarkan telah menerima dos penggalak kedua.

Dalam perkembangan sama, Khairy berkata peningkatan jangkitan COVID-19 sejak pertengahan Jun lalu berpunca daripada penyebaran varian BA.5, di negara-negara seperti Singapura, Afrika Selatan dan Eropah.

Justeru bagi menghadapi ancaman varian tersebut, Khairy berkata KKM akan terus melaksanakan strategi sama ketika negara berdepan gelombang varian Delta dan Omicron sebelum ini.

Tambah beliau, KKM juga mempersiapkan beberapa langkah proaktif termasuk mengaktifkan semula National COVID-19 Rapid Response Task Force (RRTF) apabila peningkatan kes COVID-19 mencapai suatu nilai ambang yang dikenal pasti.

Pasukan RRTF, ujar Khairy, ditubuhkan bagi mengelakkan krisis apabila sistem kesihatan di Malaysia semakin dibebani lambakan kes COVID-19.