KOTA KINABALU: Sebuah pasukan klinik bergerak ditubuhkan untuk memberikan perkhidmatan kesihatan kepada penduduk yang terkesan akibat kejadian kebakaran Klinik Kesihatan Mansiat di Jalan Tulid, Sook, lewat petang semalam.

Pengarah Kesihatan Sabah Datuk Dr Rose Nani Mudin berkata fasiliti lain juga akan dikenal pasti bagi tujuan itu, seperti dewan masyarakat untuk dijadikan sebagai fasiliti alternatif untuk memberi perkhidmatan kesihatan kepada penduduk setempat.

Beliau berkata selain itu penduduk terlibat terutama di kawasan Mansiat juga boleh mendapatkan perkhidmatan kesihatan di klinik kesihatan terdekat iaitu Klinik Kesihatan Tulid terletak kira-kira 30 kilometer dari pekan Sook.

"Semua perkhidmatan (kesihatan) akan dipindahkan ke fasiliti itu (Klinik Kesihatan Tulid)," katanya dalam kenyataan kenyataan hari ini.

Mengulas kejadian petang semalam, Dr Rose Nani berkata seluruh bangunan klinik berstruktur kayu dan aset dalam fasiliti klinik itu termasuk sebuah ambulans musnah sepenuhnya, namun lima unit kuarters staf terletak kira-kira 50 meter dari klinik itu tidak terjejas.

Semalam, Klinik Kesihatan Mansiat yang terletak kira-kira 40 kilometer dari pekan Keningau dan memberi khidmat kepada penduduk sejak 1970an, musnah dalam kebakaran dan kejadian tidak melibatkan sebarang kecederaan atau kemalangan jiwa, manakala punca kejadian dan kerugian masih disiasat.

Sook merupakan sebuah daerah kecil di kawasan pedalaman Sabah yang terletak dalam daerah Keningau kira-kira 148 kilometer Tenggara dari Kota Kinabalu.

-- BERNAMA