UCAPAN Perdana Menteri di Persidangan Tahunan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNGA) tempoh hari telah menyaksikan Datuk Seri Anwar bercakap tentang keadilan, kesaksamaan, dan pentingnya mengangkat serta kembali kepada “rule of law”.

Perdana Menteri dilihat tidak berkompromi dalam soal mencari langkah penyelesaian konflik seperti di Palestine, Perang Russia dan Ukraine serta pergolakan di Afghanistan.

Namun begitu, jawapan Perdana Menteri ketika ditanya dalam satu temu bual dengan Christiane Amanpour berkaitan dengan isu Laut China Selatan dan tindak tanduk China dalam meneruskan misi ‘9 dash line’ mereka bagi menuntut wilayah di dalam Laut China Selatan, seakan-akan tidak selaras dengan semangat ucapan beliau ketika di UNGA.

Barangkali, tidak ada salahnya jika Perdana Menteri perlu mengambil pendirian yang lebih tegas berhubung dengan situasi semasa di Laut China Selatan, khususnya mengenai tindakan China yang semakin agresif di kawasan tersebut.

Sepanjang beberapa tahun yang lalu, kita telah menyaksikan bagaimana China meningkatkan aktiviti mereka di Laut China Selatan, termasuk pembinaan pulau buatan, pencerobohan oleh tentera maritim mereka ke kawasan maritim negara-negara ASEAN dan tuntutan wilayah yang melanggar hak kedaulatan negara-negara ASEAN, termasuk Malaysia.

Adalah menjadi kepentingan nasional kita untuk memastikan bahawa hak kedaulatan kita dijaga dan dihormati.

Walaupun kami menghargai pendekatan seimbang yang diambil oleh YAB Perdana Menteri dalam hubungan dua hala dengan China, adalah penting bagi kita untuk memastikan bahawa hubungan tersebut tidak mengorbankan kepentingan strategik dan kedaulatan kita.

Ucapan Perdana Menteri yang menyatakan beliau "sangat berpuas hati" dengan jawapan China menimbulkan kebimbangan bahawa kita mungkin tidak mengambil tindakan yang cukup tegas untuk melindungi kepentingan negara.

Rakyat memahami bahawa hubungan dengan China adalah penting dari segi ekonomi dan perdagangan, namun sebagai sebuah negara berdaulat, adalah penting bagi kita untuk memastikan bahawa hubungan tersebut adalah berdasarkan saling hormat dan penghargaan terhadap kedaulatan masing-masing.

Sehubungan dengan itu, kami mendesak Perdana Menteri untuk:

1. Menyatakan dengan jelas pendirian Malaysia berhubung dengan tuntutan wilayah di Laut China Selatan dan menegaskan hak kedaulatan kita.

2. Mengambil tindakan diplomatik yang lebih tegas untuk menangani isu-isu yang berkaitan dengan China di Laut China Selatan.

3. Menggalakkan dialog dan kerjasama dengan negara-negara ASEAN lain untuk membentuk pendirian bersama mengenai isu ini.

4. Memastikan bahawa sebarang perjanjian atau kerjasama dengan China tidak mengorbankan kepentingan strategik dan kedaulatan kita.

Saya percaya bahawa dengan pendirian yang tegas dan berprinsip, kita dapat memastikan bahawa kepentingan Malaysia dijaga dan dihormati.

Adalah menjadi tanggungjawab kita sebagai sebuah negara berdaulat untuk memastikan bahawa hak dan kepentingan kita tidak dikompromikan.

Saya yakin dan percaya bahawa YAB Perdana Menteri akan mengambil tindakan yang sewajarnya untuk melindungi kepentingan rakyat dan negara.



* Dr Aswad Ithnain merupakan seorang doktor perubatan dan juga Naib Ketua Pemuda UMNO Johor.

** Artikel ini merupakan pandangan peribadi penulis berdasarkan bidang tugasnya dan tidak semestinya mewakili pandangan sidang pengarang Astro AWANI.