MACHANG: Kementerian Pembangunan Kerajaan Tempatan (KPKT) telah mengenal pasti 481 projek sakit dan 112 projek terbengkalai di seluruh negara setakat ini, kata Timbalan Menterinya Akmal Nasrullah Mohd Nasir.

Beliau berkata selain pasukan petugas, pihaknya juga turut berbincang dengan agensi terlibat dan berunding terus dengan pihak berkuasa seperti Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (SPAN) dan Jabatan Kerja Raya (JKR) bagi mendapatkan sokongan untuk memudahkan proses melancarkan kembali projek-projek sakit terbabit.

"Projek sakit dan terbengkalai ini melebihi tempoh disiapkan dan masa yang diambil menyelesaikannya bukan seminggu atau sebulan dua kerana ia perlu perbincangan dan kaedah penyelesaian yang lebih lama," katanya kepada pemberita selepas mengadakan lawatan kerja ke tapak projek Taman Baiduri dekat Jalan Banggol Judah, Labok, di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Akmal Nasrullah berkata bagi Program Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) terdapat 21 projek sakit, namun lapan daripada projek itu berjaya diselesaikan kementeriannya dalam tempoh lima bulan.

"Kita mahu selesaikan sekurang-kurangnya 10 projek sakit PR1MA tahun ini dan yakin boleh mencapai sasaran ini.


-- BERNAMA