BUKIT MERTAJAM: Kementerian Sumber Manusia (KSM) akan mengadakan pertemuan dengan Kementerian Dalam Negeri(KDN) bagi membincangkan perkara berkaitan pekerja asing termasuk meletakkan urusan berkaitan mereka di bawah satu kementerian sahaja.

Menterinya Steven Sim Chee Keong berkata pertemuan itu antara lain akan membincangkan isu dasar dan operasi lebih terperinci terutama berkaitan bidang kuasa membabitkan perkara berkaitan pekerja asing.

"Sehari selepas angkat sumpah (dilantik sebagai Menteri Sumber Manusia) perkara pertama saya lakukan ialah berjumpa dan berbincang dengan Menteri Dalam Negeri (Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail) dan antara isu berbangkit ialah tentang pekerja asing.

"Saya dah cakap dengan dengan beliau dan minta untuk adakan satu pertemuan untuk bincang tentang dasar dan operasi pekerja asing di Malaysia secara lebih terperinci terutama berkaitan bidang kuasa kedua-dua kementerian itu.

"Kita akan buat pengumuman selepas perbincangan tersebut," katanya kepada pemberita selepas mengadakan lawatan ke Hospital Bukit Mertajam(HBM), di sini hari ini.

Sim yang juga Ahli Parlimen Bukit Mertajam berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai cadangan daripada beberapa pihak agar isu pekerja asing diletakkan di bawah bidang kuasa kementerian yang sama.

Sim berkata beliau telah mengkaji semua jabatan dan badan berkanun di bawah Kementerian Sumber Manusia untuk membuat penelitian serta beliau juga akan meneruskan kesinambungan menteri terdahulu kerana rombakan Kabinet ini berlaku dalam kerajaan yang sama.

"Perubahan berlaku dalam kerajaan yang sama dan kita akan memastikan ada kesinambungan pada dasar-dasar yang baik manakala mana-mana dasar yang memerlukan penambahbaikan kita akan buat selepas ini. Beri saya sedikit masa untuk meneliti kementerian ini dahulu, bukan sahaja jabatan-jabatan malah dasar kementerian dan kita akan buat pengumuman dari semasa ke semasa," katanya.

Sementara itu, beliau berkata pejabat Ahli Parlimen Bukit Mertajam telah memperuntukkan sebanyak RM230,000 untuk tiga projek di HBM antaranya menaik taraf sistem penyaman udara dan elektrik, membekalkan peralatan di zon menunggu di jabatan kecemasan dan trauma serta memasang kipas di zon yang sama.

Katanya semua projek itu telah dijalankan Oktober lepas dan siap sebulan kemudian dengan kemudahan yang ada dapat memberi manfaat kepada 500 pesakit dan 300 kakitangan HBM setiap hari.

-- BERNAMA