KUALA LUMPUR: Pengoperasian bagi pejabat kerajaan akan dilaksanakan secara hibrid melalui keberadaan di pejabat dan bekerja dari rumah (BDR) menggunakan empat pendekatan.

Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Zuki Ali berkata, pertama, kehadiran ke pejabat adalah pada tahap 20 peratus keseluruhan tidak termasuk perkhidmatan petugas barisan hadapan dan 80 peratus secara BDR dengan penggiliran.

Kedua, kehadiran ke pejabat juga hanya bagi proses kerja yang tidak boleh dilaksanakan secara BDR dan memerlukan keberadaan di pejabat.

Ketiga, mesyuarat dan perbincangan dilaksanakan secara dalam talian melalui medium yang selamat dan terjamin kerahsiaan.

Keempat, perkhidmatan kaunter hanya dibuka kepada perkhidmatan yang tidak ditawarkan secara atas talian dan melalui temujanji sahaja.

Justeru kata Mohd Zuki, Ketua Jabatan perlu melaksanakan arahan berkenaan dengan merancang kehadiran penjawat awam yang diperlukan di pejabat dan BDR.

"Pelaksanaan BDR adalah berdasarkan kepada Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 5 Tahun 2020-Dasar Bekerja Dari Rumah yang jelas memperincikan aspek-aspek yang perlu  dipatuhi termasuk tidak boleh melaksanakan urusan peribadi dalam waktu bekerja.

"Sebarang pelanggaran salah laku dalam pematuhan kepada BDR akan dikenakan tindakan tatatertib di bawah P.U (A) 395 - Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993," katanya dalam satu kenyataan pada Sabtu.

BACA: Mulai 25 Mei, 750,000 penjawat awam, 40 peratus kakitangan swasta bekerja dari rumah

Pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) akan mengeluarkan garis panduan yang lengkap dalam masa terdekat dengan perincian kepada perkara-perkara berkaitan.

"Sistem penyampaian perkhidmatan kerajaan akan terus berjalan seperti biasa untuk memastikan perkhidmatan kepada rakyat dapat diberi cepat dan tepat.

"Pematuhan kepada SOP yang dikeluarkan Kementerian Kesihatan Malaysia dan Majlis Keselamatan Negara dari semasa ke semasa perlu dipatuhi bagi memastikan keluk jangkitan COVID-19 dapat dilandaikan," ujarnya.