Kurang kefahaman agama di kalangan masyarakat Melayu menjadi punca berlakunya bantahan penduduk di Taman Medan berhubung isu lambang salib yang dipasang pada gereja di tempat mereka.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Paul Low Seng Kuan berkata, apa yang berlaku itu adalah satu sikap tidak betul di mana masyarakat di tempat itu cuba mengambil tindakan sendiri.

Katanya, apa yang berlaku di Taman Medan merupakan satu perkara yang tidak sihat dan ia tidak seharusnya berlaku di negara ini.

"Mereka tidak sepatutnya mengadakan bantahan seperti itu dan pemimpin masyarakat di kawasan tersebut harus memainkan peranan dengan menjadi perantara dalam meleraikan kekusutan yang berlaku.

"Mereka boleh mengadakan perbincangan dan tidak perlu terjerit-jerit sebaliknya mereka harus memahami kehidupan rakyat pelbagai kaum dan agama di negara ini," katanya ketika dipetik portal The Rakyat Post di sini hari ini.

Low berkata demikian kepada pemberita pada sidang media selepas menyampaikan ucaptama pada satu forum yang dianjurkan oleh Transparency International pada Jumaat.

Beliau berkata, semua rakyat Malaysia perlu menerima kepelbagaian dan perbezaan agama di negara ini.

Katanya, tidak kira apa sahaja fahaman ataupun pegangan agama, masyarakat di negara ini perlu menghormati apa yang terkandung di dalam perlembagaan khusus yang menyentuh tentang agama.

Low menambah, rakyat Malaysia perlu memberi tumpuan kepada isu-isu lebih besar daripada melibatkan diri dengan perkara-perkara tidak masuk akal seperti apa yang berlaku di Taman Medan.

Pada Ahad lalu, kira-kira 50 orang berkumpul di luar gereja baru itu yang terletak di sebuah rumah kedai, menuntut salib yang dilekatkan di rumah ibadat berkenaan diturunkan.

Penunjuk perasaan dilaporkan berkata, kewujudan salib di kawasan majoriti Melayu Islam itu merupakan satu cabaran kepada agama Islam dan boleh menjejaskan akidah anak muda.

Salib berkenaan kemudiannya diturunkan beberapa jam selepas protes itu.