KUCHING: Indonesia sedang mengadakan perbincangan dan perolehan maklumat untuk memperluaskan jalur perhubungan antara Kalimantan, Indonesia dan Sarawak, Malaysia melalui sistem pengangkutan darat dan udara yang lebih strategik.

Konsul Jeneral Indonesia di Kuching, Raden Sigit Witjaksono berkata pihaknya sedang melihat kebarangkalian untuk mewujudkan laluan secara langsung pengangkutan bas komersial tanpa perlu melakukan transit di pintu sempadan untuk terus ke terminal bas berpusat di bandaraya Kuching atau Kota Pontianak.

Jelasnya selepas pembukaan semula sempadan antara Sarawak dan Kalimantan sejak April lalu, aktiviti merentas sempadan di kalangan warganegara Indonesia-Malaysia dari kedua-dua arah semakin meningkat di semua Pos Lintas Batas (LPB) yang beroperasi.

Laporan terkini daripada tiga kawasan LPB yang beroperasi iaitu di Tebedu-Entikong, Biawak-Aruk dan Lubok Antu-Badau telah mengesan pergerakan seramai 400 individu merentasi sempadan tersebut dalam tempoh 24 jam.

“Sekarang ini perkhidmatan bas daripada Indonesia (Kota Pontianak) ke Sarawak (Kuching) hanya beroperasi sehingga ke batas sempadan sahaja, padahal sebelum pandemik melanda, mereka dibenarkan terus ke Miri bahkan sehingga ke negara Brunei Darussalam, maka ini kita usahakan dan semoga dapat dilakukan seawal-awalnya September depan daripada Pontianak terus ke Kuching tanpa transit,” katanya.

Beliau berkata demikian semasa sidang media selepas menghadiri Upacara Memperingati Ulang Tahun ke-77 Kemerdekaan Republik Indonesia di Konsul Jeneral Indonesia di Kuching pada Rabu.

Sementara itu, permintaan yang memberangsangkan untuk industri pelancongan kesihatan daripada warganegara Indonesia khasnya Kalimantan Barat (KalBar) ke Kuching  turut mendesak satu sistem penerbangan langsung daripada Kota Pontianak ke ibu kota Sarawak itu diwujudkan segera.

“Sejak pandemik melanda jalur perhubungan antara Kuching dan Kalbar khasnya Pontianak untuk tujuan perubatan sangat jelas meningkat dan perjalanan darat memberi cabaran tertentu untuk tujuan ini yang boleh mengambil masa yang agak lama.

“Maka kita (Kerajaan Indonesia) berusaha untuk  mewujudkan jaringan udara secara langsung daripada Kuching ke Pontianak dengan kerjasama beberapa syarikat penerbangan yang telah dikenalpasti berpotensi untuk menunaikan cadangan ini selewat-lewatnya penghujung tahun ini,” terangnya lanjut.

Tambah Raden, jika rancangan itu berjaya, industri penerbangan Indonesia dan Malaysia mungkin akan menyaksikan penambahan jalur penerbangan langsung daripada Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching (LTAK) ke Jakarta, Bali, Banjarmasin, dan Balikpapan di wilayah Kalimantan.

“Kuching adalah salah satu hab pusat untuk ke Indonesia,  jika kolaborasi dalam jaringan pengangkutan ini diperluaskan dengan kerjasama Ibu Kota Indonesia, Nusantara,  maka Sarawak dan Kalimantan akan terus dihubungkan dengan Pontianak (Kalimantan Barat), Banjarmasin (Kalimantan Selatan), Balikpapan atau Samarinda (Kalimantan Timur) yang hanya dua jam jalan darat ke  Ibu Kota Nusantara,” katanya.