Langkawi kini dilengkapi sistem amaran awal Tsunami dengan pemasangan kelengkapan pengesan dan amaran di beberapa lokasi di pulau ini.

Ketua Pengarah Jabatan Meteorologi (METMalaysia), Datuk Che Gayah Ismail berkata kelengkapan itu termasuk dua buah stesen tolok pasang surut, sebuah stesen pergerakan kuat, satu sistem kamera pantai dan lima unit sistem siren Tsunami.

Berucap merasmikan program Table Top Exercise Tsunami (TTX-Langkawi) di sini, beliau berkata Langkawi adalah antara tempat yang terdedah kepada ancaman Tsunami dan kelengkapan yang ada mampu menyebarkan maklumat tentang kejadian itu dalam tempoh lapan minit selepas Tsunami dikesan.

"Usaha-usaha sedang diambil untuk terus menyelenggara sistem amaran awal Tsunami negara kita agar sentiasa berfungsi dengan baik," katanya dalam teks ucapannya yang dibacakan Timbalannya, Dr Mohd Rosaidi Che Abas.

Menurutnya, kelengkapan di pulau ini menjadi sebahagian dari sistem amaran awal negara yang merangkumi 63 buah stesen seismik bagi memantau kejadian gempa bumi dalam negara dan serantau, 17 stesen tolok pasang surut dan sebuah pelampung pengesan ombak Tsunami.

Che Gayah berkata sejak 2006, sebanyak 12 latihan amali tentang Tsunami telah diadakan di seluruh negara di mana tiga daripadanya berlangsung di Langkawi.

"Sebanyak 95 program kesedaran awam mengenai gempa bumi dan Tsunami serta kempen kesedaran awam siren Tsunami juga telah diadakan, di mana 13 daripadanya dijalankan di Kedah yang mana tiga daripadanya adalah di Langkawi," katanya.

Beliau berkata program TTX-Langkawi merupakan program anjuran bersama METMalaysia dan Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) untuk memantapkan lagi tahap kesiapsiagaan menghadapi bencana Tsunami.

Seramai 150 orang peserta yang mewakili agensi teknikal dan pengurusan bencana negara menyertai program itu yang melibatkan pembentangan dua kertas kerja dan latihan dalaman.

Katanya latihan ini juga juga sejajar dengan program Indian Ocean Tsunami Wave Exercise 2016 (IOWAVE16) anjuran Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO).