Ibu bapa disaran membuat aduan kepada Kementerian Pendidikan sekiranya dikenakan bayaran keterlaluan oleh tadika swasta semasa mendaftar, kata Timbalan Menteri Pendidikan Datuk P. Kamalanathan.

Mengulas laporan akhbar tempatan terdapat tadika swasta yang mengenakan caj sehingga RM9,000 setahun untuk seorang pelajar, beliau berkata ia bagi membolehkan kementerian mengawasi dan mengambil tindakan sewajarnya kepada operator tadika terbabit.

Katanya pengusaha tadika tidak boleh sewenang-wenangnya menaikkan atau mengenakan bayaran yang keterlaluan kerana mereka tertakluk kepada kaedah atau mekanisme tertentu yang telah ditetapkan kementerian.

Antara kaedah penentuan kadar bayaran tadika swasta ialah faktor lokasi, jumlah pelajar dan kualiti kaedah pembelajaran yang diketengahkan serta taraf tenaga pengajar, katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau yang sebelum itu merasmikan Pendidikan Awal Kanak-Kanak sempena Forum Dasar Asuhan dan Pendidikan Awal Kanak-Kanak Asia Pasifik 2016 (APFEC 2016) berkata kementerian mengambil maklum mengenai perkara itu namun dalam kes sedemikian, keputusan menghantar anak ke tadika swasta sebenarnya ditentukan ibu bapa.

Beliau berkata modus operandi atau konsep perniagaan operator tadika swasta adalah berbeza antara satu sama lain dan biasanya ibu bapa memilih sesebuah tadika berdasarkan lokasi dan keupayaan kewangan masing-masing.

Dalam perkembangan lain, Kamalanathan berkata pelaksanaan aplikasi Pepatih MySekolah yang dilaksanakan di empat buah sekolah merupakan projek perintis untuk menguji keberkesanannya.

Beliau bagaimanapun berkata pelaksanaan aplikasi melalui teknologi biometrik yang membolehkan ibu bapa memantau kehadiran pelajar secara terperinci melalui aplikasi yang dimuat turun dalam telefon pintar masing-masing itu perlu mendapat kelulusan ibu bapa sebelum dilaksanakan.

"Walaupun sekolah mungkin ada sebab tertentu untuk mereka menggunakan aplikasi ini tetapi kementerian menggariskan bahawa pengunaan inovasi itu hanya boleh dilaksanakan selepas mendapat persetujuan daripada semua waris pelajar," katanya.

Sistem yang pertama seumpamanya di Malaysia itu kini dilaksanakan sejak Januari lalu di empat buah sekolah iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Batu Muda di Sentul, SMK Dato' Ibrahim Yaacob di Jalan Ipoh, SMK Sungai Besi dan SMK Selandar di Melaka.