KUALA LUMPUR: Lawatan kerja Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim ke Filipina dijangka membuka peluang kepada Malaysia untuk meningkatkan pelaburan dalam pelbagai bidang.

Pengarah Institusi Kajian Malaysia dan Antarabangsa (IKMAS), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Dr Sufian Jusoh berkata, bidang itu termasuk automotif dan semi konduktor selain membuka pasaran baharu kepada negara dalam sektor peladangan kelapa sawit.

Jelasnya, langkah itu juga bakal memberi ruang kepada syarikat-syarikat dalam negara untuk melabur dalam bidang infrastruktur.

"Jadi, mereka memerlukan penambahbaikan infratukrtur seperti jalan kereta api, sistem metro dan sebagainya. Keadaan trafik di Manila agak berat jika dibandingkan dengan Kuala Lumpur.

"Ini adalah peluang bagi pelabur-pelabur di Malaysia bagi membuat pelaburan dalam infrastruktur di sana dan mereka juga boleh membawa industri perkhidmatan berkaitan seperti kejuruteraan serta perbankan," katanya dalam program Agenda AWANI pada Rabu.

Sufian menambah, Malaysia juga mampu mengintai peluang untuk meningkatkan pelaburan dalam sektor makanan halal memandangkan Filipina ketika ini berusaha menarik pelancong dari negara-negara Islam berkunjung ke Manila.

Dalam masa yang sama katanya, Malaysia telah memainkan peranan yang penting dalam mencari pendamaian di negara itu sejak tahun 70-an.

Justeru, beliau berpandangan, Malaysia boleh membangunkan kawasan tersebut seperti di Mindanao dalam usaha mencapai kedamaian di selatan Filipina.

"Di kawasan tersebut, ramai penduduk Islam dan seperti yang saya katakan tadi, kita boleh melihat kepada pelaburan contohnya dalam membangunkan industri kelapa sawit sebab di kawasan tersebut cuacanya agak sama dengan Sabah.

"Kelapa sawit maju di Sabah dan kita boleh membangunkan kawasan berkenaan. Sekarang negara juga mengalami masalah makanan dan kita boleh menambah pelaburan dengan membuka ladang di sana," ujarnya.

Terdahulu, Anwar tiba di Filipina bagi memulakan lawatan rasmi sulung ke republik itu selama dua hari, selepas menyandang jawatan Perdana Menteri Malaysia ke-10.

Pesawat khas yang membawa Perdana Menteri mendarat di Villamor Airbase, sebuah pangkalan udara di Manila pada jam 12.50 petang Rabu.

Lawatan kerja Anwar Ibrahim ke Filipina dijangka membuka peluang kepada
Malaysia untuk meningkatkan pelaburan dalam pelbagai bidang.