KUALA LUMPUR: Lawatan dua hari Perdana Menteri Jepun Fumio Kishida ke Malaysia yang berakhir pada Ahad membuahkan hasil positif dalam mengukuhkan hubungan dua hala.

Kishida menekankan komitmen Jepun untuk memperkukuh hubungan dengan Malaysia melalui Dasar Pandang Ke Timur sambil mendukung kedaulatan undang-undang dan martabat manusia dalam aturan antarabangsa.

Beliau berikrar untuk meningkatkan pelaburan Jepun di Malaysia, dengan tumpuan pada bekalan LNG, penyahkarbonan dan keselamatan siber, termasuk teknologi 5G.

Kishida dan Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim juga bersetuju untuk melaksanakan Pelan Kerjasama Midori ASEAN-Jepun dan membuka kampus cawangan Universiti Tsukuba pada tahun depan.

Dari segi keselamatan dan pertahanan, Jepun dan Malaysia bersedia untuk mempercepat penyelarasan Bantuan Rasmi Keselamatan (OSA) dan meningkatkan kerjasama maritim, termasuk latihan bersama antara angkatan tentera dan agensi pengawal pantai kedua-dua negara.

Menyedari kepentingan strategik Malaysia dalam keamanan dan keselamatan serantau, Kishida juga menekankan keperluan untuk kerjasama yang kukuh.

Beliau turut membincangkan isu-isu antarabangsa, menekankan kedudukan Jepun dalam situasi Israel-Palestin dan komitmennya terhadap kestabilan serantau.

Kishida menyuarakan kebimbangan terhadap percubaan untuk mengubah status quo secara kekerasan di Laut China Timur dan Selatan selain menegaskan kerjasama rapat dengan Malaysia dalam perkara ini.

Kedua-dua negara kekal komited untuk menangani isu nuklear dan peluru berpandu Korea Utara dan pelbagai cabaran serantau, termasuk Ukraine, Myanmar dan pelucutan senjata nuklear.

Dalam kerjasama serantau, Kishida mengetengahkan rancangan untuk membentuk masa depan hubungan ASEAN-Jepun pada Sidang Kemuncak Peringatan Ulang Tahun Ke-50 Persahabatan dan Kerjasama ASEAN-Jepun pada Disember, bertujuan untuk mengukuhkan hubungan Jepun-ASEAN.

Ringkasnya, lawatan Perdana Menteri Kishida ke Malaysia menghasilkan hubungan bilateral yang lebih kukuh, peningkatan pelaburan dan kerjasama dalam pelbagai isu serantau dan antarabangsa.

-- BERNAMA