SHAH ALAM: Lebih 300 premis makanan di negeri ini telah mendaftar bagi menyertai program Menu Rahmah sejak ia dilancarkan 31 Jan lepas, kata Pengarah Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) Selangor, Mohd Zuhairi Mat Radey.

Beliau berkata sebanyak 200 premis telah mula menawarkan Menu Rahmah manakala selebihnya akan bermula dalam masa terdekat.

"Walaubagaimanapun data kami (KPDN Selangor) masih belum menyeluruh, kami jangkakan jumlah itu lebih besar daripada jumlah asal," katanya selepas majlis pelancaran program Menu Rahmah peringkat Selangor oleh Pengerusi Jawatankuasa Tetap Agama Islam, Pengguna dan Industri Halal negeri, Mohd Zawawi Ahmad Mughni di Restoran Deli Thai, Seksyen 7, di sini.

Beliau berkata pihaknya akan sentiasa membuat pemantauan bagi memastikan premis-premis yang menawarkan Menu Rahmah menyajikan makanan yang berkhasiat dan kualitinya tidak berkurangannya.

Mohd Zawawi berkata pihaknya sangat menggalakkan para peniaga untuk mengikuti program itu secara sukarela supaya dapat membantu mengurangkan kos sara hidup rakyat yang terjejas.

"Restoran Deli Thai di Pusat Komersial di sini adalah contoh terbaik kerana menawarkan 11 Menu Rahmah kepada pengunjung terutamanya mahasiswa universiti yang kita tahu belum ada pendapatan sendiri," katanya.

Menu Rahmah dilancarkan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup pada 31 Jan lepas merupakan hidangan tengah hari atau malam yang seimbang, lengkap dengan karbohidrat daripada nasi, sumber protein seperti ayam atau ikan dan sayuran, serta ditawarkan pada harga RM5 sepinggan.

-- BERNAMA