AYER KEROH: Seorang lelaki dijatuhi hukuman penjara lapan bulan oleh Mahkamah Majistret, di sini hari ini selepas didakwa memaksa isterinya melakukan hubungan seks sehingga menyebabkan ketakutan terhadap wanita itu, Mei lalu.

Tertuduh, Mohd Faidros Mustafa, 41, dijatuhi hukuman itu selepas membuat pengakuan bersalah di hadapan Majistret Mohamad Izwan Mohamed Noh.

Mengikut pertuduhan, tertuduh dalam suatu perkahwinan yang sah telah menyebabkan ketakutan kecederaan  kepada isterinya yang berusia 32 tahun untuk mengadakan persetubuhan dengannya.

Kesalahan itu dilakukan di sebuah rumah di Batu 2 1/2 Balai Panjang dalam daerah Melaka Tengah, kira-kira jam 9 malam 9 Mei lalu.

Justeru, tertuduh didakwa mengikut Seksyen 375A Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga lima tahun.

Mengikut fakta kes, tertuduh mengugut untuk menikam perut isterinya itu jika enggan menuruti kehendaknya melakukan hubungan seks bersama selain mangsa juga telah dipaksa mengambil dadah jenis syabu.

Terdahulu, pendakwaan yang dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya, Fiqri Hakim Zamri memohon mahkamah mengenakan hukuman  setimpal sebagai pengajaran kepada tertuduh.

Tertuduh yang tidak diwakili peguam bagaimanapun merayu agar mahkamah mengenakan hukuman ringan memandangkan dia telah insaf serta tidak akan mengulangi perbuatannya itu.

Majistret Mohamad Izwan pada penghakimannya kemudian menetapkan hukuman lapan bulan penjara dari tarikh ditangkap pada 14 Ogos lalu.