Seorang lelaki ditemui mati dalam sebuah kereta di stesen minyak di Hentian Sebelah Simpang Pulai arah utara di Kilometer 290 Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) di sini hari ini.

Pegawai Bomba Kanan II Balai Bomba dan Penyelamat Gopeng Nor Zamri A. Wahab berkata pihaknya menerima panggilan mengenai kejadian itu kira-kira pukul 10.29 pagi daripada seorang pekerja stesen minyak berkenaan.

"Pekerja di stesen minyak itu mendapati enjin kereta Perodua Alza yang dinaiki seorang lelaki masih hidup dan berada di situ kira-kira setengah jam.

"Curiga dengan keadaan itu, pekerja stesen minyak berkenaan cuba mengejutkan lelaki tersebut yang terbaring di tempat duduk pemandu tetapi tiada maklum balas," katanya ketika dihubungi Bernama di sini.

Nor Zamri berkata anggota bomba terpaksa memecahkan cermin sisi kanan sebelah belakang kereta yang terkunci itu untuk mengejutkan mangsa.

Katanya pegawai perubatan mengesahkan mangsa yang berumur dalam lingkungan 50-an mati di tempat kejadian dan mayat telah dihantar ke Hospital Raja Permaisuri Bainun untuk tindakan lanjut.

Menurut Nor Zambri, mangsa dipercayai mengisi minyak di stesen minyak itu sebelum meletakkan kenderaannya di sekitar kawasan berkenaan.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Ipoh ACP Sum Chang Keong berkata tiada unsur jenayah dikesan dalam kematian mangsa, yang dikenali sebagai Azman Ab Wahab.

Beliau berkata keputusan bedah siasat mendapati kematian mangsa, yang bekerja sebagai kontraktor dan berasal dari Sungai Petani, Kedah, berpunca daripada saluran darah paru-paru tersumbat atau 'pulmonory embolism'.

Menurutnya semakan rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di stesen minyak berkenaan mendapati Azman, 54, masuk ke dalam keretanya yang diparkirkan di belakang premis berkenaan kira-kira 7.30 malam tadi, dan ia tidak bergerak selepas itu.

"Kira-kira 10 pagi hari ini, pekerja stesen minyak itu yang sedang melakukan kerja pembersihan melihat mangsa di dalam kereta dan terus menghubungi pihak polis," katanya dalam kenyataan di sini, malam ini.

Sum berkata kes itu diklasifikasikan sebagai mati mengejut.