KUALA LUMPUR: Lima 'doktor' antara 12 yang ditahan kerana disyaki terlibat dalam kegiatan memproses dan mengedar dadah di pusat hiburan sekitar ibu negara baru-baru ini.

Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Azmi Abu Kassim berkata suspek terdiri yang daripada 10 lelaki tempatan, seorang wanita tempatan serta seorang wanita warga asing ditahan sekitar Lembah Klang oleh Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Kuala Lumpur dan Bukit Aman menerusi tiga operasi dari 7 hingga 9 Feb lepas.

Beliau berkata 'doktor' terbabit bertanggungjawab mencampurkan serbuk dan cecair dadah jenis ketamin ke dalam minuman sebelum ahli sindiket yang lain mengedarkannya ke pusat-pusat hiburan di ibu negara pada harga RM300 sebotol.

"Dalam operasi pertama (yang diberi nama) `Devon Rex,' polis menahan enam lelaki tempatan berusia 22 hingga 39 tahun dan merampas 21 kilogram (kg) dadah ketamin dianggarkan berjumlah RM1.2 juta dan 2kg syabu bernilai RM72,000," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

"Susulan penahanan itu, polis menjalankan operasi kedua iaitu `Breadnut' pada 8 Feb lepas dan menahan lima 'doktor' iaitu tiga lelaki tempatan, seorang wanita tempatan dan seorang wanita warga asing berusia 24 hingga 34 tahun.

"Hasil serbuan itu, polis merampas pelbagai jenis dadah dan rokok mengandungi cendawan sintetik dengan kesemuanya dianggarkan bernilai RM340,000," katanya.

Azmi berkata ia seterusnya membawa polis kepada operasi ketiga `Catclaw' yang menyaksikan rampasan dadah jenis ketamin seberat satu kilogram bernilai RM55,000 dan menahan seorang lagi suspek iaitu seorang lelaki tempatan berumur 37 tahun.

Beliau berkata ketiga-tiga sindiket yang aktif sejak enam bulan lepas itu menjalankan aktiviti pengedaran dadah secara berasingan namun percaya mereka saling berkaitan.

"Kebanyakan pengguna kenal 'doktor' masing-masing mengikut keperluan mereka. Doktor ini kononnya ada resepi tersendiri. Mereka akan beli dadah berkenaan di premis hiburan dan polis percaya selepas ini, ia mungkin boleh dibeli di luar premis hiburan pula.

"Keseluruhannya, polis telah merampas pelbagai jenis dadah bernilai RM2.1 juta yang dipercayai boleh digunakan oleh 253,000 penagih," katanya.

Azmi berkata 11 daripada individu ditahan memiliki rekod lampau berkaitan jenayah serta dadah dan kes disiasat mengikut Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952.

-- BERNAMA