PETALING JAYA: Malaysia Airlines Berhad (MAB) menjalinkan kerjasama dengan Stop Human Trafficking (SHUT) dalam usaha menghentikan aktiviti pemerdagangan manusia di negara ini.

Untuk itu satu memorandum persefahaman (MoU) ditandatangani kedua-duanya pada Persidangan ‘Aviation Against Trafficking In Persons (AATIP-C) 2022’ yang diadakan di sini hari ini.

MoU itu ditandatangani oleh Ketua Pegawai Operasi MAS, Luqman Azmi dan Presiden SHUT, Dini Dalilah Wan Nordin.

Majlis disaksikan oleh Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hamzah Zainudin, Pengerusi Kumpulan Malaysia Aviation Group (MAG), Tan Sri Wan Zulkiflee Wan Ariffin dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MAG, Kapten Izham Ismail.

SHUT adalah sebuah pertubuhan badan bukan kerajaan yang mementingkan keselamatan dengan membuat pencegahan terhadap pemerdagangan manusia di Malaysia.

Persidangan AATIP-C) 2022 antara lain bertujuan untuk memberikan penerangan mengenai isu kritikal yang melanda sektor penerbangan negara dan diadakan bersempena Hari Anti Pemerdagangan Orang Sedunia 2022.

Sementara itu Hamzah memaklumkan terdapat kenaikan kes  yang mendadak dalam aktiviti pemerdagangan manusia sejak beberapa tahun yang lalu.

"Terdapat 165 kes  yang  telah direkodkan pada tahun 2020, berbanding dengan 17 kes pada 2008. Sebilangan besar daripadanya disumbangkan oleh penyeludupan pendatang, yang melibatkan bantuan sindiket tempatan dan menimbulkan ancaman kepada  keselamatan negara," katanya ketika berucap merasmikan AATIP-C 2022.

Tambah beliau, kerajaan juga telah menubuhkan Majlis Anti Pemerdagangan Orang dan Anti Penyeludupan Migran (MAPO) yang ditugaskan untuk menggubal dasar program dan memerangi jenayah pemerdagangan manusia dan penyeludupan migran di Malaysia.

Dalam pada itu, Ketua Setiausaha Kementerian Pengangkutan, Datuk Isham Ishak menyatakan bahawa kesan pandemik COVID-19 telah membolehkan penjenayah mengambil kesempatan  terhadap kumpulan yang terdesak dengan mengenal pasti, mengawal  dan mengeksploitasi mangsa.

"Pemerdagangan orang adalah jenayah yang paling cepat berkembang dan merupakan jenayah  terancang kedua terbesar di seluruh dunia.

"Menurut Laporan Pemerdagangan Orang Amerika Syarikat 2022, tahun lalu, lebih daripada 90,000 mangsa pemerdagangan orang dikenal pasti dan lebih daripada 10,000 kes didakwa, serta 5,000 didapati sabit kesalahan," ujar beliau.