Mahkamah Persekutuan akan mendengar dua kes penting pada 13 Ogos yang akan menentukan sama ada undang-undang Islam tertakluk kepada kebebasan asasi yang dijamin dalam Perlembagaan Persekutuan.

Kes pertama ialah mahkamah akan mendengar hujahan Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (MAIWP) dalam rayuannya ke atas kes peguam Victoria Jayaseele Martin yang membuat permohonan untuk menjadi peguam syarie di Mahkamah Syariah Kuala Lumpur, pada tahun 2009.

Persatuan Peguam Syarie Malaysia telah menolak permohonannya kerana beliau bukan Islam, berdasarkan Perkara 10 Kaedah-Kaedah Peguam Syarie Wilayah Persekutuan sejak 1993 yang menetapkan seorang peguam syarie di Kuala Lumpur mesti beragama Islam.

Setelah itu, Martin memfailkan semakan kehakiman pada Oktober 2009 tetapi ditolak oleh Mahkamah Tinggi dua tahun kemudian atas alasan MAIWP telah diberi kuasa untuk mengenakan syarat tersebut.

Tetapi pada tahun 2013, Mahkamah Rayuan yang ketika itu diketuai oleh hakim Datuk Seri Abu Samah Nordin, memutuskan bahawa Peraturan 10 bercanggah dengan Pentadbiran Undang-Undang Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1993.

Ia merujuk kepada Perkara 8(1), Perkara 8(2) mengenai kesamarataan di sisi undang-undang dan hak untuk tidak didiskriminasikan, dan Perkara 5 dan Perakara 10(1)(c) yang menjamin hak kebebasan seseorang dan kebebasan kepada pembentukan sesebuah persatuan, dalam Perlembagaan Persekutuan.

Kes rayuan transgender Negeri Sembilan

Kes kedua yang akan didengar adalah rayuan kerajaan Negeri Sembilan dan empat pihak lain, terhadap keputusan Mahkamah Rayuan yang mengisytiharkan sebagai tidak sah ketetapan Undang-Undang Syariah Negeri Sembilan yang menetapkan lelaki Islam berpakaian seperti wanita adalah perbuatan jenayah.

Pada 7 Nov tahun lepas, Mahkamah Rayuan membenarkan rayuan yang dibawa oleh tiga transgender – Muhamad Juzaili Mohamad Khamis, 26; Syukor Jani, 28; dan Wan Fairol Wan Ismail, 30 – dan mengisytiharkan Seksyen 66 Enakmen Jenayah Syariah Negeri Sembilan (Negeri Sembilan) 1992 sebagai tidak sah dan tidak berperlembagaan.

Dalam semakan kehakiman mereka, Muhammad Juzaili, Syukor dan Wan Fairol yang merupakan jurusolek pengantin mendakwa bahawa Seksyen 66 tidak terpakai kepada mereka sebagai penghidap kecelaruan identiti gender (GID), seperti yang disahkan dalam satu laporan kesihatan daripada Hospital Kuala Lumpur.

Pada 14 Mei lalu, Mahkamah Persekutuan dilaporkan telah menetapkan pendengaran bagi rayuan sekumpulan lelaki berpakaian wanita itu bersama-sama dengan rayuan MAIWP dalam kes Martin pada hari yang sama, iaitu pada 13 Ogos, kerana Kerajaan Negeri Sembilan telah menimbulkan isu yang sama.

Difahamkan, kedua-dua kes akan didengarkan oleh barisan kehakiman yang sama. Bagaimanapun, ia hanya akan diketahui pada Khamis.