Majlis Tindakan Sara Hidup Negara akan mengadakan mesyuarat pertamanya pada hujung bulan ini, kata Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Saifuddin Nasution Ismail.

Beliau berkata mesyuarat, yang akan dipengerusikan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail, dijadual membincangkan enam kluster yang menyumbang kepada peningkatan kos hidup rakyat iaitu berkaitan makanan, perumahan, utiliti, kesihatan, pendidikan dan pengangkutan.

"Bidang yang merupakan penyumbang utama kos hidup iaitu makanan, perumahan, utiliti dan pengangkutan memakan banyak perbelanjaan rakyat, sekali gus meningkatkan kos sara hidup.

"Majlis itu akan memperhalusi kesemua perkara yang menyumbang kepada kos sara hidup," katanya semasa menggulung perbahasan usul menjunjung kasih titah Yang di-Pertuan Agong bagi kementerian pada persidangan Dewan Negara pada Rabu.

Beliau berkata satu pelan tindakan akan digubal hasil daripada mesyuarat itu dan jika ia berkaitan dengan kluster tertentu, kementerian yang berkaitan bertanggungwab untuk mengambil tindakan selanjutnya.

Mengenai perkembangan semasa Ops Catut 5.0 yang diadakan sejajar dengan pelaksanaan Cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) bermula 1 Sept, Saifuddin Nasution berkata sebanyak 3,084 premis perniagaan telah diperiksa melibatkan 83,000 barangan disemak.

Dalam tempoh tiga hari operasi itu dijalankan bermula Sabtu lepas, beliau berkata 434 premis perniagaan diberikan notis di bawah Seksyen 21 Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan 2011 kerana didapati menaikkan harga secara mendadak.

Persidangan dewan bersambung pada Khamis.

-- BERNAMA