KUALA LUMPUR: Mesyuarat Kedua Pasukan Petugas Kebangsaan bagi Konservasi Harimau Malaya (MyTTF) bersetuju dengan cadangan menjadikan Makmal Forensik Hidupan Liar Kebangsaan sebagai pusat kecemerlangan (centre of excellence) melalui pengukuhan fungsi, perjawatan, perkakasan teknologi penyelidikan dan kerjasama strategik.

Menteri Sumber Asli, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim Nik Nazmi Nik Ahmad yang mempengerusikan mesyuarat itu berkata mesyuarat juga bersetuju untuk Polis Diraja Malaysia (PDRM) mewujudkan Pangkalan Operasi Hadapan di Tapak Kem Zabri, Daerah Hulu Perak.

"MyTTF merupakan platform utama untuk meningkatkan tadbir urus baik dan keberkesanan usaha kerajaan menyelaras pelaksanaan dan pemantauan tindakan strategik bagi konservasi Harimau Malaya serta memperkukuhkan kerjasama pihak berkepentingan khususnya kerajaan negeri," katanya dalam kenyataan pada Selasa.

Mesyuarat turut dihadiri Menteri Kerja Raya Datuk Seri Alexander Nanta Linggi dan Timbalan MenteriDalam Negeri Datuk Seri Dr. Shamsul Anuar Nasarah serta Ahli Majlis Mesyuarat Negeri Kelantan, Pahang, Perak dan Terengganu sebagai wakil negeri rayauan harimau (Tiger Range States).

Tiga kertas pertimbangan dan dua kertas makluman merangkumi inisiatif mempertingkatkan usaha konservasi spesies Harimau Malaya dan habitatnya di Semenanjung Malaysia turut dibentangkan dalam mesyuarat itu.

Menurut Nik Nazmi antara pertimbangan dan makluman tersebut ialah mesyuarat bersetuju dengan pindaan terma rujukan MyTTF bagi mengukuhkan peranan pasukan petugas itu.

Selain itu, Mesyuarat MyTTF memaklumkan terdapat banyak perkembangan positif sejak pengumuman pelaksanaan sembilan tindakan strategik luar biasa konservasi Harimau Malaya yang telah dipersetujui Jemaah Menteri pada 16 Jun 2021.

"Pencapaian ini menunjukkan bahawa usaha menyelamatkan Harimau Malaya akan membuahkan hasil jika kerajaan Persekutuan dan kerajaan negeri bersepakat dan meletakkan komitmen yang tinggi dalam menangani krisis populasi Harimau Malaya," katanya.

Beliau berkata pencerapan saintifik oleh Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Semenanjung Malaysia menunjukkan terdapat sekurang-kurangnya 15 ekor kelahiran baharu Harimau Malaya secara semula jadi di Kelantan, Pahang, Perak dan Terengganu.

Katanya pelaksanaan rondaan dan kawalan biodiversiti melalui pelantikan Renjer Komuniti dan Operasi Bersepadu Khazanah oleh Jabatan Perhilitan dengan kerjasama PDRM, Jabatan Kastam Diraja Malaysia, Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia, Pihak Berkuasa Negeri dan pertubuhan bukan kerajaan juga mencatatkan kejayaan dengan 531 tangkapan melibatkan sitaan berjumlah RM123.91 juta.

Katanya Mesyuarat MyTTF juga bersetuju memperluaskan pelaksanaan Skim Akreditasi Conservation Assured Tiger Standards (CA|TS) bagi mengukuhkan keberkesanan pengurusan habitat Harimau Malaya dan bagi tujuan ini, Jabatan Perhilitan diberi tanggungjawab menerajui pelaksanaan CA|TS di peringkat nasional

"Saya yakin kesepakatan kerajaan Persekutuan dan kerajaan negeri dalam mengukuhkan pemeliharaan dan pemuliharaan spesies ikonik negara Harimau Malaya seperti yang ditunjukkan pada hari ini akan memangkin perubahan transformatif dan menjadi pencetus untuk melaksanakan lebih banyak tindakan luar biasa.

"Ini adalah penting bagi mengukuhkan lagi agenda negara dalam memastikan spesies yang menjadi simbol Jata Negara tidak pupus buat selama-lamanya," katanya.

--BERNAMA