KUALA LUMPUR: Malakoff Corporation Bhd telah memuktamadkan pembiayaan bagi pembangunan tiga loji kuasa hidro kecil (SHP) yang melalui anak-anak sungai di sepanjang Sungai Galas di Kuala Krai, Kelantan.

Penjana tenaga bebas (IPP) itu berkata ketiga-tiga loji itu mempunyai jumlah kapasiti terpasang sebanyak 84.0 megawatt (MW), iaitu Kemubu SHP (29.0MW), Kuala Geris SHP (25.0MW) dan Serasa SHP (30.0MW).

"Projek itu (yang 70 peratus dimiliki oleh unit milik penuhnya Tuah Utama Sdn Bhd) akan dibiayai melalui gabungan terbitan sukuk wakalah SRI Hijau Asean sebanyak RM975.0 juta dalam nilai nominal dan sumbangan ekuiti pemegang saham, berdasarkan nisbah kewangan-kepada-ekuiti 80:20," katanya dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia pada Jumaat.

Malakoff berkata projek itu akan menandakan kemasukannya ke dalam perniagaan penjanaan kuasa hidro dan sejajar dengan inisiatif transformasi strategiknya, yang telah mengenal pasti hidro kecil sebagai bidang pertumbuhan utama dalam portfolio tenaga boleh diperbaharuinya.

"Selain itu, projek itu sejajar dengan Pelan Hala Tuju Tenaga Boleh Diperbaharui Malaysia untuk memanfaatkan potensi penuh hidro sebagai salah satu tonggak khusus teknologi ke arah mencapai industri tenaga rendah karbon," katanya.

-- BERNAMA