Malaysia akan menjalin hubungan dengan Korea Selatan dan Rusia dalam bidang budaya bagi merancakkan industri pelancongan negara, kata Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya Datuk Seri Nancy Shukri.

Beliau berkata perkara berkenaan disentuh ketika menerima kunjungan hormat Duta Korea Selatan ke Malaysia Lee Chi Beom dan Duta Besar Rusia ke Malaysia Naiyl M. Latypov, pada Isnin.

Katanya, pertemuan itu turut membincangkan lebih lanjut mengenai penganjuran program kebudayaan sempena sambutan ulang tahun ke-60 hubungan diplomatik antara Malaysia dan Korea Selatan tahun ini.

Jelasnya, kerjasama dengan Korea Selatan dalam aspek kebudayaan amat baik memandangkan Malaysia adalah pempamer tetap di Rumah Budaya ASEAN yang baharu dibuka di Busan selain turut mengambil bahagian dalam Orkestra Tradisional ASEAN-Korea setiap tahun.

"Pelancong daripada republik itu (Korea Selatan) merupakan kumpulan pelancong terpenting bagi Malaysia dengan pencapaian kemasukan sebanyak 673,065 orang pada tahun 2019 iaitu kenaikan sebanyak 9.1 peratus berbanding tahun sebelumnya.

"Antara perkara dibincangkan dalam pertemuan itu adalah ke arah memperkukuhkan hubungan kerjasama strategik dalam aspek kebudayaan sempena memperingati sambutan ulang tahun ke-60 hubungan diplomatik kedua-dua negara yang disambut pada tahun ini," katanya dalam kenyataan pada Isnin.

Sementara itu, dalam pertemuan bersama Duta Besar Rusia, Nancy berkata peningkatan kemasukan pelancong Rusia ke negara ini adalah sebanyak 9.9 peratus berbanding 2018 iaitu 79,984 orang manakala pelancong Malaysia ke Rusia pula dianggarkan sekitar 30,000 orang.

Nancy mencadangkan satu kerjasama strategik antara MOTAC serta Pusat Sains dan Kebudayaan Rusia di Kuala Lumpur dapat dilaksanakan dan berharap kerjasama antara kedua-dua negara ini dapat dipertingkatkan lagi khususnya dalam bidang kebudayaan.

-- BERNAMA