PUTRAJAYA: Malaysia mengutuk sekeras-kerasnya keputusan Israel baru-baru ini untuk membina lebih 3,000 unit penempatan baharu di wilayah yang diduduki, termasuk Baitulmaqdis Timur.

Menteri Luar Datuk Saifuddin Abdullah dalam satu kenyataan pada Jumaat berkata peluasan penempatan haram itu jelas membuktikan semakin banyak tanah dan harta yang menjadi hak milik rakyat Palestin dirampas.

Ini terang-terangan mencabuli undang-undang antarabangsa di bawah Konvensyen Geneva ke-4 berkaitan dengan Perlindungan Orang Awam Ketika Peperangan pada 12 Ogos 1949 serta resolusi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, khususnya Resolusi 2334 (2016).

"Malaysia menyeru masyarakat antarabangsa mengenakan tekanan kepada Israel untuk menghentikan semua aktiviti penempatan haram dan pencabulan hak asasi manusia di wilayah Palestin yang diduduki, termasuk dengan memastikan perusahaan perniagaan mereka tidak terlibat dengan aktiviti haram itu," katanya.

Beliau menegaskan bahawa Israel mesti bertanggungjawab atas dasar aparteid di wilayah Palestin diduduki, termasuk pengusiran secara paksa dan merobohkan rumah selain merampas hak rakyat Palestin.

Sifat keras kepala Israel telah menjadi halangan utama untuk mencari penyelesaian yang aman, adil, berkekalan dan menyeluruh kepada konflik Palestin-Israel.

Saifuddin juga mengulangi semula sokongan tidak berbelah bahagi Malaysia terhadap perjuangan Palestin, dan secara aktif akan meneruskan agenda ke arah merealisasikan aspirasi rakyat Palestin untuk kebebasan dan membentuk negara Palestin yang merdeka.

-- BERNAMA