GEORGE TOWN: Langkah kerajaan memansuhkan keperluan permit import (AP) terhadap bahan makanan bukanlah satu langkah yang dapat menyelesaikan masalah isu kenaikan harga barangan makanan dan inflasi ketika ini.

Setiausaha Agung DAP,  Anthony Loke berkata, kerajaan perlu membuat perbincangan yang lebih komprehensif mengenai perancangan dalam menyelesaikan masalah kenaikan harga barang.

Beliau berkata, isu kenaikan harga barang ini melibatkan kehidupan rakyat, justeru penglibatan semua pihak perlu bagi memastikan isu kenaikan harga barang dapat ditangani dengan sebaiknya.

"Isu kenaikan harga barang ini isu paling utama... ia melibatkan kehidupan rakyat. Saya rasa perlu ada perbincangan dan perbahasan input yang lebih komprehensif.

"Pengalaman kita dalam kerajaan bahawa bukannya satu langkah boleh hapuskan masalah, sebab kenaikan banyak, dan melibatkan banyak faktor seperti sistem perbekalan. Ini melibatkan banyak peringkat," ujarnya.

Mengulas lanjut Anthony berkata, DAP akan mengumumkan pendirian serta cadangan  penyelesaian kenaikan harga barang selepas satu  kertas dasar berhubung inflasi dan kenaikan harga barang siap kelak.

"Ia bukannya soal AP saja. Walaupun dibuat keputusan serta-merta, saya rasa bukannya langkah itu yang dapat selesai semua masalah. Perlu ada langkah koordinasi di pelbagai peringkat dan kajian.

"Semalam saya minta penasihat dasar, Tony Pua draf kertas dasar DAP berkenaan soal inflasi dan kenaikan harga barang. Selepas kertas dasar siap, kita akan umumkan pendirian dan cadangan kita," ujar beliau.

Anthony berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai kenaikan harga barang dan langkah kerajaan yang menghapuskan AP makanan.

Terdahulu, beliau mengadakan pertemuan dengan Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow di Kompleks Tun Abdul Razak (Komtar) pada Jumaat.

Kunjungan julung kali terhadap Pengerusi DAP Pulau Pinang itu dibuat selepas beliau dilantik sebagai Setiausaha Agung DAP Kebangsaan pada Mac lalu.

Hadir sama, Setiausaha Organisasi Kebangsaan DAP, Steven Sim.

Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata, kerajaan bersetuju memansuhkan keperluan permit import (AP) terhadap bahan makanan berkuat kuasa serta-merta.

Keputusan itu dibuat pada mesyuarat Kabinet yang dipengerusikannya hari ini bagi memastikan bekalan makanan negara mencukupi.