KUANTAN: Jabatan Perkhidmatan Kuarantin dan Pemeriksaan Malaysia (MAQIS) Negeri Pahang berjaya mematahkan cubaan membawa masuk 25 kilogram (kg) bijirin jagung melalui penerbangan yang mendarat di Lapangan Terbang Sultan Ahmad Shah (LTSAS), di sini, semalam.

Ketika melakukan operasi pemeriksaan harian di lapangan terbang itu, pegawai MAQIS menemukan bijirin itu yang disembunyikan di dalam beg pakaian seorang penumpang warga Myanmar.

Jurucakap MAQIS berkata, pegawai pemeriksa MAQIS dengan kerjasama pihak Kastam Diraja Malaysia berjaya mematahkan cubaan membawa masuk hasilan pertanian tersebut yang tidak mempunyai sebarang dokumen pengimportan seperti Permit Import MAQIS dan Sijil Fitosanitasi.

“Perbuatan mengimport apa-apa jenis keluaran hasilan pertanian tanpa permit import MAQIS adalah menjadi suatu kesalahan di bawah Seksyen 11(1) Akta Perkhidmatan Kuarantin dan Pemeriksaan Malaysia 2011 [Akta 728].

“Kesalahan ini boleh dihukum di bawah Seksyen 11(3) Akta yang sama. Jika disabit kesalahan, boleh didenda tidak melebihi RM100,000 atau dipenjara selama tempoh tidak melebihi enam tahun, atau kedua-duanya sekali,” katanya dalam satu kenyataan semalam.

Katanya, pihak MAQIS menasihatkan semua penumpang kapal terbang dari negara luar yang ingin membawa masuk produk-produk pertanian ke negara ini agar sentiasa mematuhi segala peraturan dan syarat yang ditetapkan.